Investeringsguide Del 2 - Att komma igång

Hej på er denna regniga afton! En perfekt kväll att ta tag i sina investeringar. I första delen av min guide pratade jag om viktiga frågor innan man börjar investera. Länk: Investeringguide del 1. När du klargjort hur länge du är beredd att behålla dina investeringar, vilken risk du är beredd att ta och hur mycket du ska investera så har det blivit dags att ta tag i de praktiska bitarna i att öppna konto och sätta igång. Då behöver du börja fundera över följande frågor:
 

Vilket plattform vill du använda? 
Nordnet eller Avanza är de två banker som jag tror är mest förmånliga och jag tänker hålla mig till att jämföra dessa. Skillnaderna är inte många.

Jag har min fondportfölj på Avanza och upplever att de är hundra gånger mer användarvänliga än nordnet.Jag skulle rekommendera alla att börja med Avanza just för att det är så mycket lättare att klicka runt på deras hemsida och app. Allt är otroligt mycket mer nybörjarvänligt och det finns fler funktioner som gör det lättare att lära sig och välja aktier och fonder. Så mitt råd är att välja Avanza!

Dock så kan man med fördel använda även Nordnet när man lärt sig lite mer och har lättare att hantera deras app etc. Det finns ingen nackdel med att dela upp sparandet på både Avanza och Nordnet. Nordnet har fler gratisfonder - en för Sverige, Norge, Finland och Danmark. Avanza har bara en gratisfond - Sverigefonden Avanza zero. Vill man gärna investera i våra grannländer så kanske man föredrar Nordnet. Själv har jag inga fonder på nordnet.

(Att det fria courtaget (kostnad vid aktieköp) skiljer sig mellan Nordnet och Avanza är inte intressant när vi endast pratar om fondportfölj eftersom man inte betalar courtage på fonder, jag kommer skriva mer om aktier i ett annat inlägg men vad det gäller en renodlad fondportfölj så skulle jag köra på Avanza)

 
 
 

Vilket typ av konto ska du välja?

AF- aktie fond konto.

Här skattar du 30% på vinsten när du plockar ut den. Du måste deklarera dina försäljingar själv. Om du vill ta väldigt låg risk och planerar att bara spara i lågrisk fonder så som räntefonder så hade jag valt ett AF - aktiefond konto.

ISK - investeringssparkonto  (populärast bland svenskarna)
Här skattar du 0,375 % per år (2017) av hela ditt innehav på kontot, innehavet mäts varje kvartal. Om du kan tänka dig att ta lite högre risk så är oftast ISK mer förmånligt. Jag har i nuläget bara ett isk, och det är det mest populära kontot av en anledning. Det är oftast klart mest förmånligt om man planerar att spara i exempelvis en indexfond eller globalfond, för att ta ett par exempel!

Varför är ISK mer förmånligt än AF? 
Om man räknar med en förväntad avkastning(vinst) på 4%, år 2018 och för enkelhetens skull säger att du sätter in 100 000 kr nu vid årsskiftet. Då kommer du tjänat 4000 kr vid slutet av 2018.På ett AF-konto skattar du 30% på vinsten, alltså 1200 kr på dessa 4000 kr. På ett isk skattar du 0,375% på 104 000 kr, alltså 390 kr på dessa 4000 kr. Du skattar alltså 810 kr mer på ett Aktie fond konto än på ett ISK.

Det är enkelt att jämöra dessa skatter själv när man sitter och kollar på fonder och dess procentuella utveckling per år. De allra flesta fonder har gått bra mycket bättre än 4% per år de senaste åren. Aktie fond konto lönar sig bäst för fonder med väldigt låg risk och väldigt låg beräknad avkastning, samt så kommer aktie fond kontot även löna sig om börsen går dåligt och fonderna går ner i värde.

Dela upp sparandet  - Det kan även vara förmånligt att ha sina lågriskfonder på ett AF-konto och sina högriskfonder på ISK-konto. Jag har eventuellt tänkt att öppna ett Af-konto och börja spara i någon räntefond eller liknande. Men hittills har jag bara ett ISK där jag har fonder med medelhög och hög risk.

Sätta in pengar på ditt konto: Jag rekommenderar att sprida ut dina insättningar till kontot, förslagsvis en insättning/månad. det är svårt att veta när en fond har "köpläge" och att sprida sina insättningar gör att du har bättre chans att undvika ett dåligt läge. Alltså, har du en klumpsumma på sparkonto - börja putta in den bit för bit i fonder. Har du inget sparat sedan innan så kommer ju ditt fondsparande natuligt komma bit för bit, en summa vid varje månads lön.

Om ni har frågor så skriv i kommentarsfältet! Trevlig kväll!

 

Investeringar | |
#1 - - Anonym:

Älskar din blogg alltså! Du behövs verkligen! :) jag undrar om du tycker det finns någon lägsta summa man ska lägga in? Alltså jag vill börja spara. Än så länge har jag bara ett sparkonto som ger typ 0,nånting i ränta varje år.

Jag skulle vilja ha ett konto där jag kan sätta in pengar då och då, som kan ligga där och bara växa. Vart är bäst att ha ett sådant konto? Eller finns det någon fond tex man kan investera i som bara kan ligga flera år? :) för osd som är riktigt nya på det här alltså :-)

Svar: Tack för så fina ord, blir så glad!! :) Det är när du kan låta pengarna ligga länge som fonder passar sig bäst. Det är jättebra att sätta in i ett par fonder då och då, och låta det ligga i flera år. Fonderna kan du ha på ett Avanza konto som kallas investeringssparkonto(isk) som jag skrivit om i inlägget. Förslagsvis kan du börja med en indexfond som Avanza zero tillexempel :)
skrivkraften.blogg.se

#2 - - My:

Älskar avanza och så lätt att få en överblick överallt och lätt att förstå. Särklass bästa sättet att investera sina pengar på 😊

Svar: Visst är det! Håller med, älskar också :D
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Nybörjaren :

Hej! Jag månadssparar i nga olika fonder hos Didner o gerge och har en räntefond hos min bank. Min fråga är varför det är bättre att spara hos tex Avanza än som jag gör.

Svar: Hej! Bra fråga. Det jag vet vad det gäller fonder är att Avanza och nordnet har betydligt större utbud alltså fler fonder att välja mellan och (enligt många) så har Avanza även ett enklare system att leta sig fram i. Mer info och mer nybörjarvänligt än de flesta bankers sidor. Vad det gäller aktier är skillnaderna större då don vanliga bank lär ha betydligt högre kostnad för köp av aktier(courtage) på nordnet och Avanza handlar du gratis upp till 50 000 respektive 80 000 kr. Hoppas svaret hjälpte till :)
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Anonym:

Hej! Jag månadssparar i nga olika fonder hos Didner o gerge och har en räntefond hos min bank. Min fråga är är det är bättre att spara hos tex Avanza än som jag gö och varför i sådana fall?

#5 - - Petrus:

Om man är medlem i UA är det förmånligare att handla via Nordnet efter UA-medlemmar får lägre courtage via Nordnet. Vid en försäljning på 6 000 kr blir courtagekostnaden 15 kr via Avanza medan den blir 6 kr via Nordnet. En halv ostkråkspåse sparar man alltså till genom att handla via Nordnet istället för Avanza. Det är dessutom courtagefritt till en högre summa (80 000 kr) på Nordnet. Avanza tror jag ligger på 50 000. Nordnet har även Shareville vilket är en mycket bra plats kunskapsutbyte och nya idéer. Nordnet>Avanza 😊

Svar: Hej och tack för tipset! Jag köper mest fonder och har dessa på avanza. Använder nordnet för de tusenlappar som jag har i aktier, eftersom jag inte övertrasserat 80 000 där än. Jättebra att använda båda plattformar tycker jag, men avanzas app och hemsida är helt klart mer nybörjarvänliga. :)
skrivkraften.blogg.se

Upp