Var går gränsen för sparsamhet?

Jag har märkt att det är väldigt stor skillnad från person till person var gränsen för en sparsam livsstil går, är det okej att bry sig om några kronor? Svaret skiljer sig, precis som hur hög smärttröskel man har för snålhet. Vad är okej snålhet och vad är omoraliskt? 

Dessa bitar hänger ihop, gissar jag. Är man mer sparsam är man ofta även mer snål och då har man nog även lättare att hantera snålhet från andra personer. 

Att ta emot och inte bjuda igen tycker jag är en riktigt dålig egenskap. Att glida på någon annan är inte bara snålt utan utnyttjande. Man ger och tar. Men jag tenderar inte att vara den som är först med att ge gåvor eller bjuda till exempel. Det är inte heller viktigt för mig att mina vänner är superbjussiga som personer. Jag tycker inte det säger jättemycket om en person. För mig duger det bra att var o en betalar för sig själv för det mesta. Men jag känner mig osäker och flexibel i mitt tankesättet. Hur tänker ni? 

En situation jag däremot ser som självklar;
Om en vara som skulle vara rabatterad går in för orginalpris säger jag alltid till - oavsett summa. Jag som själv jobbar i butik vet att det går snabbt att rätta till, och själv stör jag mig inte på när kunder påpekar sådant. Det är ju jag som sitter i kassan som har agerat fel, och om inte annat är det en principsak att rätt ska vara rätt, kan jag tycka. Bara man säger till på ett trevligt sätt. 

Jag tycker inte alls det är konstigt att bry sig om några kronor eftersom ett otroligt viktigt resonemang i min sparsamma livsstil är just "många bäckar små" . Sedan är det en annan sak om en vän hade "lånat" några kronor, då skulle jag såklart strunta i att få tillbaks dem, och förhoppningsvis gäller samma sak åt båda håll. 

Det är också en annan sak om 10 kr extra kan skapa stor njutning. Till exempel genom en kopp kaffe med påtår på skolan. För ett halvår sen köpte jag aldrig den kaffen, nu sker det flera gånger i veckan. Jag har mjuknat i min strikthet. Men att spendera 10 kr helt i onödan, utan någon tillfredsställande för mig själv eller för någon annan, det skulle jag inte låta hända. Rätt priser ska vara rätt. Rabatter ska gå in rätt. Helt onödiga småköp ska undvikas. Var går eran gräns? 


Guiden - så blir du sparsam | |
Upp