Tjejer! Omprioritera pengarna!

Okej girls! Idag vänder jag mig till er. Jag vill prata om typiskt tjejiga konsumtionsfällor som fler och fler har för vana. Jag har pratat tidigare om att jag tycker att man som kvinna näst intill har en skyldighet att tänka på sin ekonomi, på grund av den maktfaktor som pengar är och den ökade makt vi som kvinnor behöver i samhället. I synnerhet tycker jag man ska tänka ett varv extra på dyr konsumtion som bara syftar till en mer attraktiv yta och är långt ifrån nödvändig.

Behöver du verkligen:

 

Som ni säkert kan lista ut så har jag aldrig gjort fransarna. Det är en på tok för dyr vana enligt mig - och börjar man är det ofta svårt att sluta eftersom ens egna fransar slits ut. Var tredje-fjärde vecka fyller man på fransarna och då är det någon hundralapp billigare än första gången. Men säg att man betalar ca 700 kr i månaden för att göra fransar regelbundet.

 

Tycker man fina naglar är viktigt så går det att göra sina egna naglar fina, långa som korta, med lite filning och ett billigt nagellack är du done. Precis som med fransarna förstör du dina egna naglar genom lösnaglarna. Det är svårt att sluta när du börjat.

Någon gång i månaden, ca 600 kr

.

 

Olika hårfärger varje säsong – En dyr vana många har som jag alltid haft svårt att förstå. En del skiftar ju även från blond till brunett och sedan tillbaka igen inom bara några månader – flera gånger per år. Jag tror att det ständiga behovet av förändring många gånger grundar sig i osäkerhet och att man då förmodligen aldrig kommer bli nöjd i en hårfärg ändå. Spara pengarna istället, det är en bekräftelse av bättre form! Säg att hårfärgning för många går på ca100 kr per månad.(om man tänker sig att någon färgning kanske sker på salong)

 

Haha, jag minns knappt senast jag köpte en skönhetsprodukt… Jo, det var en mascara på Primark i London, i februari. Den känns fortfarande som ny. Tänk ett steg längre vad det gäller hur mycket produkter du behöver. Använd klart ett balsam innan du köper ett nytt. Svårt att ange en genomsnittlig siffra men säg att många lägger 100 kr i månaden på skönhetsprodukter?

Dessa vanor utgör 1500 kr i månaden som många kvinnor hade kunnat spara. 18 000 kr om året. Det är ett rejält sparande! 

På 10 år blir det 180 000 och med normal ränta/avkastning blir det en bra bit över 200 000 kr. 

Kände ni igen er i någon av vanorna? Isåfall, skulle du kunna ändra en vana?

OCH GLÖM INTE: Sparande ger också kickar och har en bekräftande effekt eftersom du känner dig duktig, precis som när du känner dig fin i ett nytt läppstift eller får blickar när du gjort nya fransar. Men! Sparande ger förutom likvärdiga kickar även möjligheter och makt - det gör varken fransar eller läppstift. 

Kvinnor & pengar | #girls #money | |
#1 - - Frida G Svensson:

jag håller delvis med dig. Jag prioriterar alltid sparande. Det dras automatiskt in i olika konton direkt efter lönen kommit. Men sen unnar jag mig gärna. Om jag bara skulle spara och aldrig spendera hade det blivit för strängt och omotiverade för mig.

#2 - - J:

Helt ärligt, det där är så dyra vanor att dom flesta inte har råd att göra det förutsatt att deras jobb inte täcker det. Om jag räknar i antal timmar jag måste arbeta för att kunna gå och fixa håret eller naglarna så prioriteras det bort otroligt snabbt.
Det hade i mina ögon varit mer relevant att skriva om dom små köpen som typ fika eller lunch ute ofta, mindre klädköp med mera.

Svar: Tack för din kritik! Förstår vad du menar och håller med om att småköpen absolut är MER relevanta. Därför har jag skrivit mycket om det, bl.a här: http://miljonista.blogg.se/2017/august/matladachallenge-skippa-utelunchen.html och här http://miljonista.blogg.se/2017/august/normer-som-snor-dina-pengar.html Däremot så tycker jag även att dessa dyrare vanor i allra högsta grad är relevanta att ta upp! De små köpen kan vara svårare att få syn på och sluta med för vissa individer - och det blir fler små köp man behöver låta bli för att kunna spara samma summa som om man tex låter bli en enda ögonfransförlängning. Har man sådana dyra vanor så kan det snabbt bli ett stort sparande genom att bara sluta med en enda konkret sak, det tror jag kan vara en fungerande start för en del, om du hänger med hur jag tänker? Och vad det gäller dyra produkter så tror många har inprintat att de liksom "behöver" massor med dyra krämer och speciella hårproduker, att det blir en "livsnödvändig" vana, så där tror jag helt klart att många kan tänka ett varv extra faktiskt.
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Hon som spar:

Intressant inlägg och faktiskt något jag själv reflekterat över den senaste tiden.

Har sedan två år tillbaka inte färgat/slingat håret då jag blev irriterad på att det kostade cirka 1500kr var tredje månad att göra nya slingor och klippa. Gick till min vanliga frisör som la en ombrefärgning och sedan dess har mitt hår sluppit mer färg och jag fick en naturlig ombre-utväxt. Så från att lägga 6000kr/år på slingor och klipp lägger jag idag 2000kr/år med klippning var tredje månad. Har en dyr frisör som jag gärna ersätter med en billigare.. har inte hittat något som känns lovande än dock. Ännu en positiv aspekt är att jag märker att mitt hår inte är alls lika slitet längre. Tror snart att jag kan gå fyra månader mellan klippningarna och då är vi nere på 1500kr/år :) Utan att byta frisör.

Svar: Shit! Vad mycket pengar man kan spara på bara sitt hår haha! Läste även ditt inlägg på din blogg om detta. Du sätter ord på varför man bör se över sina "ytliga utgifter" härligt!! Grattis till allt extra sparande :D
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Caroline:

Vilka bra tips! Då Nu känns det ännu bättre att jag inte gör mig tid eller råd att gå till frisören mer än typ.. 1 gång/år haha! Man "rekommenderas" att klippa sig var 2-3 månad, och då kostar det 550-650 kr, bara för att toppa. Om jag skulle gå så ofta jag önskar så skulle det kosta mig väldigt mycket.. Nu var det 13 månader sen sist(!) så snart ska jag unna mig.. Kul att se läsa dina resonemang. Intressant! Smart grejer! Hälsningar
Caroline

Svar: Ja, var stolt över att du kan motstå! när jag var yngre följde jag 3måndaders regeln men tycker det känns väldigt onödigt, ibland undrar jag nästan om man fört in dessa dekommendationer som en konsumtionstriggare för att få fler att gå till frisören så ofta som möjligt. Jag tycker mitt hår är finare än någonsin efter att inte ha varit hos frisören på åratal, haha. Jättekul att du gillade inägget!! :)
skrivkraften.blogg.se

#5 - - Mirella:

Intressant inlägg! Jag började spara seriöst för två år sedan, men sörjer fortfarande de år och lönerna som gick rätt ner i sjön. Under den tiden tjänade jag inte alls lika bra som idag men jag hade förmodligen kunnat sparat litegrann, men mina negativa tankar styrde mig och jag intalade mig själv att jag inte tjänade tillräckligt för att spara.. vilket ledde till att när jag såg att det var 2-3 tusen kvar på kontot sista dagarna innan lön, såg jag till att handla upp allt. Jag hade otroligt små utgifter men la enorma pengar på utemat, vilket jag inte hade kunnat göra något åt då, då jag inte kunde laga mat hemma. Trots matkostnaden blev det pengar över jag desperat spenderade.

Idag sparar jag regelbundet men har också lovat mig själv att inte sluta njuta av livet och smålyx, bara för att spara ihop. Jag förstår att du har en annan syn på saken och du tar sparandet mer seriöst. Men för mig skulle det vara jävligt tråkigt att hela tiden behöva avstå från småsaker som gör en glad för stunden, en kaffe när morgonen känns trög,en bulle när man är trött och liknande. Idag spenderar jag pinsamma summor pengar på utemat och nagelfix (800 kr i månaden) men har alltid pengar över som sparas. Frisör besöker jag en gång om året, det kostar mig 2000 kr att fixa mitt hår så där försöker jag dra tillbaka. Vill rekommendera appen Dreams där man kan spara utan att man märker det, knappt någon ränta alls, men det var där jag började med mitt sparade och jag sparade ihop 20 000 kr utan att bokstavligen, märka av det.

Svar: Tack för att du delade med dig och GRYMT JOBBAT! :) Det är så häftigt när man kan ändra sina vanor tycker jag, det är verkligen inte det lättaste! Tycker också dreams är en superbra app för att komma igång med sparandet. Jag använder den inte aktivt men har testat den för att veta vad jag pratar om. Så cool känsla när man sparat massor utan att ens märkt av det. Lycka till med ditt sparande framöver!
skrivkraften.blogg.se

Upp