Min väg mot miljonen - Delmål

Godmorgon! Tycker det blivit dags för ett inlägg i kategorin "min väg mot miljonen" där jag tänkte samla lite mer personliga inlägg om mig själv, mitt sparande och hur det går längst vägen mot målet.
 
Jag älskar delmål. Egentligen i alla sammanhang men i synnerhet i mitt sparande. Utan delmålen och min ekonomiska plan så skulle jag känna mig ganska vilse på väg mot mitt slutgiltiga mål. Delmålen får mig att tro på att det slutgiltiga målet kan bli verklighet även när det fortfarande ligger många år fram i tiden. Jag menar; EN MILJON. SJU SIFFROR.  Gigantiskt. Det kan kännas väldigt avlägset att motiveras av något som är så långt bort, men genom delmålen kontrollerar jag vägen mot mitt slutgiltiga mål, ser till så att det känns realistiskt. I nuet är mitt närmsta delmål alltid mitt fokus.
 
Det var faktiskt ganska nyss som jag satt och skissade på möjliga sparresultat de närmsta åren och kom fram till att miljonen vid 25 faktiskt var ett rimligt mål om allt går som det ska och inget förändras drastiskt. Tidigare har mitt sparande bara varit efter delmål utan något större belopp eller någon händelse som mål. Som jag skrivit tidigare så har tryggheten och friheten som sparade pengar innebär varit fullt tillräcklig motivation för mig. Men jag blev redigt stolt när jag insåg vad jag åstadkommit ekonomiskt för mig själv de senaste åren, och vilket gigantiskt mål jag möjliggjort för framtiden. Genom att bara leva livet som en (vanlig) hysteriskt sparsam 21 årig student med extraknäck i mataffär. Kan jag så kan ni!
 
 
 
Jag tror att de flesta behöver en roligare, mer konkret morot för sitt sparande än bara trygghet och frihet. Jag skulle rekommendera alla som inte finner motivationen till att spara att se över sina framtidsdrömmar och sätta upp ett konkret mål med pengarna. Det blir roligare då. Sen delar du upp det stora målet till SMÅ delmål (Viktigt!) minst på månadsnivå men kanske även mindre än så. Hur många uteluncher behöver du skippa i månaden för att kunna köpa lägenhet om 5 år? Ja, you get it. Vill slå ett slag för appen Dreams som är ett peppande sätt att börja spara till sitt mål. (Dreams är perfekt om man har svårt att komma igång. För den som är duktig på att spara är det bättre att välja konto med högre ränta, eller fonder). 
 
Jag kommer nå mitt nästa delmål nu i september - om inte börsen skulle gå käpprätt åt helvete dvs. Med vad jag har just i detta nu så fattas det bara några tusenlappar tills målet är nått. Sist jag nådde ett mål var vid årsskiftet om jag inte minns fel. Det var en underbar känsla då, och är en underbar känsla nu!
 
Belöning? Vi har funderat på en sista minuten i oktober men får se. Känner mig rätt mätt på sommar och ser fram emot en mysig höst med hemmafix och träning. I januari eller februari är jag garanterat trött på kylan så då bär det iallafall av i två veckor, till bali eller boracay tror vi.
 
Har ni också delmål eller några andra knep för att hålla motivationen uppe?
Min väg mot miljonen | |
#1 - - Sara:

Hej! Jag har en fråga. När du satte upp att du skulle ha 1 miljon sparat om 4 år, började du då på noll?
Annars innebär det att du ska spara 20 000 kr per månad.

Svar: Hej! Nej jag började absolut inte på noll utan är en bra bit påväg. Har sparat mycket sedan jag var 17. Skulle aldrig kunna spara 20 000 i månaden!! :)
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Sara:

Nej det var det ju också tyckte lät lite väl högt :)
Följer gärna din resa och önskar dig lycka till!
Om du inte redan gör det så testa matsmart.se Perfekt att bunkraskafferivaror.
Jag använder även massor av rabattkuponger på matleverans hem. Förra veckan 300 kr vid köp över 800 kr på citygross. De kom sedan försent och jag fick 100 kr till i rabatt. Alltså, jag handlade för 820 kr och notan gick på 420 :-)

Svar: Tack, kul att du vill följa :D Håller med dig, har testat matsmart och det är hur bra som helst! Låter ju jättebra med kuponger också, men vart får du dom någonstans? :)
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Asylmamma:

Wow vad häftigt! Så inspirerande😍 Kan du inte berätta mer om vilka delmål du har haft? (Och har)

Svar: Åh tack! vad glad jag blir! <3 Själva delmålen i sig är inte så roliga, är oftast att få en högre siffra framför mina fem nollor, tex 100 000, 200 000 osv. Det var väldigt häftigt att nå första 100 000, ett häftigt delmål! Och ska bli otroligt häftigt att kunna kalla sig halvmiljonär (stort delmål som jag ser mycket fram emot) och slutligen miljonär i framtiden :)
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Regina:

Jag använder också Dreams, mest för hur enkelt det är för har inte tid nog att sätta mig in i hur fonder och aktier fungerar. Vilket är supersynd! Sen känner jag också att om det verkligen krisar måste jag kunna ta ut pengar fort. Det är så tråkigt att leva på studielånet och inte kunna spara så mycket!!

Har på min egen blogg skrivit om varför allt som enskilda tjejer mår bra av inte behöver vara feminism. :) Läs om det är intressant? www.zaitzova.com

Svar: Dreams är ju verkligen så motiverande om man behöver hjälp att peppa sig själv med sparandet! Måste dock säga att det inte behöver ta så lång tid att förstå börsen och skapa en enkel fondportfölj. Om ditt dreamskonto växer så är det synd att inte få någon ökning på pengarna över tid! Läste ditt inlägg, intressant! :)
skrivkraften.blogg.se

#5 - - Sara:

Kuponger på city gross onlinebutik får man jätteofta om man blir kund där. Så handla ett mindre köp eller prova deras prova på kassar som är väldigt förmånligt, så ska du se att kupongerna dimper ner snart :)

Svar: Tack för tipset!! Det ska jag prova på :)
skrivkraften.blogg.se

#6 - - Hon som spar:

Är också lite nyfiken på vad du har för delmål och hur du har planerat och aggerat för att uppnå de som du redan klarat? :) Har du konkreta exempel? Ligger själv i startgroparna och är snart uppe i mina första 100 000kr så hade varit grymt med inspiration :D

Svar: Delmålen är brukar vara att ha ökat med 100k i sparandet ungefär. I början var det mindre delmål och fler belöningar vilket jag tror är bra för att peppa sig själv extra mycket i startgropen. Hur jag agerat för att uppnå delmålen är en lång historia och lite vad hela bloggen handlar om tänker jag. Hålla i pengarna, tänka många bäckar små, äta billig mat, ha med matlådor till jobb. Sätta över planerade sparpengar det första man gör vid lönen. Spara först och slösa sen. :)

Grymt jobbat med dina första 100 k!! :)
skrivkraften.blogg.se

Upp