Läsarfråga: Privat eller offentlig?

Godkväll på er! Nu tar jag helg med en tenta gjord och ett nytt jobb fixat under veckan. Skön känsla!
 
Något annat som är väldigt roligt senaste tiden är alla fina och intressanta kommentarer som rullat in här på bloggen. Jag tycker vi har en bra stämning här och jag har fått massa nya ideér och inspiration genom er som följer bloggen. Tack för det! Det är roligare att blogga än vad jag förväntat mig och jag kommer definitivt fortsätta och även utveckla min plattform.
 
Ni är flera som frågat om mer konkreta siffror och mål, vad jag är nu och hur jag ska ta mig framåt, även hur min uppdelning av kapital är mellan investeringar och olika konton - det kommer komma mer exakta siffror och innehav här med tiden!
 
Har en annan fråga som jag tänkte vi kunde bolla lite. Tycker ni det hade varit kul att jag blev mer offentlig som person i bloggen? Har det några fördelar/nackdelar som ni ser det? Antingen för mig eller för dig som läser? Först tänkte jag vara helt privat men nu kan jag inte riktigt bestämma mig. Det är ju så olika hur andra bloggare gör. Släng iväg en kommentar vad du tycker är bäst.
 
Ha en fin helg!
 
 
 
Min väg mot miljonen | |
#1 - - Sara:

Jag tycker du ska göra det du känner är bäst för dig.
Om du är vill skriva mer detaljer om din ekonomi och status på konto osv är det nog skönast för dig att bara anonym.
Sedan behöver man ju inte gå ut med namn och bild. Du kan skriva om dig själv utan att avslöja din identitet.
Var du bor, var du är uppväxt osv. Då får man som läsare lite mer känsla för vem du är.

Svar: Tack för ditt svar! Det är faktiskt sant, det finns ju helt klart mellanvägar. Och du har nog rätt i att helt offentlig kan bli obekvämt att bli om jag skriver ut allt ja. Blir nog en mellanväg som du beskriver!
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Olivia:

Hej! Jag tycker du absolut inte behöver gå ut med namn och bild om du inte vill, men det blir absolut mer intressant och mer konkret när man får veta mer exakta siffror. Så det tycker jag du borde lägga mest fokus på. Speciellt hur mycket du startade med, hur ditt sparande sett ut under åren, din budget, vad som är dina bästa tips för att spara ihop mycket osv.

Det blir lättare att förstå och förhoppningsvis få extra mycket inspiration då.


Tack så jättemycket för en bra blogg. Har själv alltid vart intresserad av privatekonomi och just nu har jag gett mig 1 år att spara ihop 100 000. Därefter är min buffert klar och jag ska börja spara mer aktivt i aktier.


Svar: Hej! Tack för dina tips och fina ord! <3 Jag tar med mig det du skriver och ska absolut göra inlägg med mer konkreta siffror här snart. Håller med om att det går före offentlighet. Vilket grymt mål du satt upp för din buffert, kör hårt!! 👏
skrivkraften.blogg.se

#3 - - IamME:

Jag tycker inte du ska out:a dig.
Dels kan det skapa avundsjuka desto närmre målet du kommer från folk runt omkring dig. Jantelagen finns där;
oavsett om det sägs rakt ut eller inte så kommer det finnas där. Folk som anser att "det har du väl råd med för du har så mycket pengar" och varför ska de ha med hur du väljer att inte spendera dina pengar att göra? Bara för att de flesta lever paycheck to paycheck med sina hämtkaffe, sin snabbmat och generella slöseri så behöver väl inte du mer tjat från omgivningen att du bör spendera alla dina pengar för att vara som alla andra?

Nyfikenheten med det anonyma bloggandet ger dessutom det som behövs i varje bra historia. Att läsaren INTE vet allt. Det gör att en läsare kommer tillbaka för det finns något mer som de inte vet. Det är det som driver berättelsen vidare.
Se bara Olivias svar. Hon vill veta mer redan nu, gärna din identitet. Hon kommer garanterat tillbaka bara för det tills hon vet, men sen då?

Sara har rätt i att det går balansera dock så att man ger en känsla för identifikation.

Sen i min mening behövs bra starka förebilder för tjejer och jag som har en liten dotter hemma vill inte att hon växer upp med "förebilder" som är plastiga bimbos som bloggar om sina senaste fransförlängningar, sin senaste bröstförstoring (för de andra 3-4 gick fel eller var för små), eller att de nu shoppat sönder sig själva på kläder och accessoarer för att de inte har mer vett i skallen.
Varför är då out:andet inte bra här? Det är lättare att tänka "det här kan vara jag" om det är anonymt än om man sätter ett namn på det hela. Då är det "Jag vill vara som XXXX" och skillnaden därimellan är enorm.
Så vill du vara en förebild, gör det inte.


Svar: Tack för din kommentar! Så himla viktiga tankar som verkligen hjälpte mig mot ett beslut!! Du har så rätt i det du skriver :)
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Olivia :

Hejhej! Back again, insåg efter IamMe's kommentar att min kommentar kan uppfattas lite luddig. Jag tycker valet är upp till dig (självklart, det är din blogg) och jag tycker fokuset ska ligga på konkreta siffror mer än din identitet! Är helt ärligt inte så intresserad av vem du är som person. Utan jag läser för att jag tycker privatekonomi är intressant.


Så, nu var det utrett!

Svar: Jag förstår hur du menar! Blir nog på den vägen jag går :)
skrivkraften.blogg.se

#5 - - Hanna:

Hej.

Hur har Det gått med er snålmånad, att landa på 1000 kr?

Svar: Hej! Bra att du påminner mig. Jag ska uppdatera om septembers utgång snarast, kommer ett inlägg :)
skrivkraften.blogg.se

#6 - - Anna :

Nu har jag läst samtliga kommentarer och förstår bägge perspektiven. Du ska ta ett beslut som känns bäst och mest rätt för dig. Vi läsare respekterar ditt beslut! Men något som gör att jag som läsare kommer tillbaka är inte den här mystiken och spänningen utan igenkänningsfaktorn. Att se att du är en tjej i samma ålder som mig och att om du kan så kan jag också. Privatekonomin intresserar mig men det privata och personliga hade blivit ännu mer att man blev "fast". Tror jag! Önskar dig en fin kväll!

Svar: Tack för att du delade dina tankar! Jag håller nog med dig ang de bloggar jag läser, att jag gillar det personliga då man kan känna igen sig, samtidigt som det kanske är svårt att vara offentlig just på en blogg som handlar om pengar, som någon skrev att avundsjuka kan dyka upp bland ens vänner och bekanta. Finns så många vinklar! Kommer iallafall vänta ett bra tag och tänka igenom detta beslut mer tänker jag :)
skrivkraften.blogg.se

#7 - - Olivia S.:

Hej! Jag hittade till din blogg genom Isabella Löwengrips kommentarsfält. Jag har sett dina kommentarer några gånger och noterat att dina kommentarer ALLTID verkar vara genuint positiva.
Din fredliga attityd tillsammans med en kaxig (i positiv mening!) plan att bli miljonär innan 25 års ålder, fick mig att kika in här. snyggt jobbat :)

Angående att vara offentlig eller ej. Jag skulle råda dig att tänka på ditt "varför" (dvs vad vill du uppnå) och sen fundera över om det kan gynna dig. Vi människor lever med många rädslor vardagligen och det viktigaste är att ha koll på att den inte får styra. Så om det i botten ligger en rädsla om att göra bort dig eller sticka ut så skulle jag iaf ha tänkt om och ifrågasatt mig själv. Det är vad jag hade gjort, men you do you såklart!

Återigen, SNYGGT! Ha en fin dag. :)

Svar: Hej! Tack så mycket för dina fina ord, bli så glad <3 det är mycket att tänka igenom, tycker någon skrev så bra om att man vill kunna känna att man kan göra likadant utan att känna att man ska bli som en person, sen att det även kan uppstå avundsjuka bland vänner är något jag fått upp ögonen för. Kommer behålla bloggen som den är nu och känna efter lite framöver :) ha en jättefin dag!!
skrivkraften.blogg.se

Upp