En mansdominerad men rolig Aktiedag

Hej på er! Tänkte slänga in en uppdatering från idag när jag besökte mitt första börsrelaterade evenemang - Aktiedagen som anordnades av Aktiespararna. 
 
Tidigt imorse gjorde jag entré på svenska mässan. När jag skulle fråga om vägen av personalen så antog killen i receptionen, innan jag hade hunnit öppna munnen, att jag skulle till en annan föreläsning. Jag förstod hans antagande i samma stund som jag klev in föreläsningssalen och tog plats bland ett hundratal äldre män, en del medelålders män, några äldre kvinnor och ytterst få yngre tjejer. Det gick helt klart att räkna oss tjejer på en hand.
 
Vi fick lyssna till Bo Holmberg som pratade om Hitta kursvinnare, ett program för aktieanalys. Detta blev nog mest givande för mig då han pratade en del om strategier vid aktiehandel, vad man ska hålla utkik efter när man väljer bolag, hur man hittar intressanta bolag att investera i - ja helt enkelt intressanta nybörjarkunskaper. Några anteckningar därifrån:
  • Sprid helst risken mellan 15-20 bolag/aktier.

  • Gör alltid både TA, teknisk analys (analys av aktiens kurva) och FA, fundamental analys (analys av bolaget i sig, vad man tror om potentialen i bolaget)

  • Hitta aktier som nyligen haft trendbrott, alltså att kurvans utveckling har förändrats från hur den brukat se ut under lång tid - trenden har brutits.

  • Äg bara aktier i bolag som går med vinst. Kolla alltså upp p/e tal.
Vet inte helt och fullt ut vad vissa av ovanstående begrepp innebär, kommer skriva ett nybörjarinlägg om aktier när jag känner mig redo. Tills dess, för er som inte kan begreppen - googla. 
 
Därefter fick vi lyssna till VD för Cyxone, Kjell Stenberg. Cyxone är ett läkemedelsföretag som omtalats mycket i de aktiegrupper jag är medlem i. De har haft en stark utveckling på börsen och det var intressant att höra lite mer bakgrund. Kanske blir detta ett bolag jag analyserar lite närmare och testar att slänga in en peng i.
 
Jag kan som ni säkert förstår inte få ut så enormt mycket av dessa typer av föreläsningar som ligger på en rätt hög nivå både på sina ämnesområden men även vad det gäller respektive aktiers utveckling och framtid. Jag är alldeles för oerfaren. MEN däremot så visar jag stolt mitt ansikte på engagemang som dessa för att visa att tjejer också kan gilla aktier, och för att liksom bryta gubbtrenden lite. Jag upplever även att man blir motiverad att komma igång och lära sig mer genom att vistas i miljöer bland framgångsrika investerare.
 
Förövigt även lite tråkigt att ALLA föreläsare var män, väljer man manliga föreläsare eller finns det helt enkelt inga kvinnliga Vd:ar? Förmodligen det sistnämnda. Lika tråkigt oavsett.
 
Jag deltog inte i hela aktiedagen utan drog mig hem till mitt tentaplugg efter bjud-lunchen. Riktigt fräsch lunch med ett underbart  mumsigt vegoalternativ. Gratis är gott! Och sammanfattningsvis var det en rolig dag! Hoppas och tror på att träffa fler tjejer på kommande evenemang!
 
 
Investeringar, Kvinnor & pengar | |
Upp