Kreativitet i sparsamhet

Frågan "känner du att du lever när du är sparsam?" har jag stött på från bekanta och närstående, och den dyker än mer ofta upp i economista-gruppen som jag är medlem i på facebook. Senast igår skrev någon ut i princip denna fråga i gruppen, en fråga som fick många briljanta svar i kommentarsfältet. Bland annat var det någon som skrev att sparsamhet tagit fram hennes kreativa sidor. Det tyckte jag kändes on point och jag relaterade verkligen. Som sparsam får man ofta kommentarer om att man bör ”leva lite mer” bör unna sig mer, att man faktiskt bara lever en gång. Men faktum är att jag inte tycker att jag lever mindre utan jag tycker att jag lever MER då jag lever ekonomiskt. Man blir så otroligt mycket bättre på att uppskatta det goda som är gratis i livet. Jag upplever att man blir mer kreativ och kommer på nya och BÄTTRE sätt att leva om man måste göra det utan konsumtion. 

Konsumtion är en (o)vana 
Jag är en sådan som i stort sätt aldrig shoppar något dyrt och absolut aldrig spontanköper smågrejer som enenergidryck eller dylikt, ALDRIG. Jag har tillexempel aldrig druckit en nocco och det händer kanske max en gång per år att jag köper någon annan form av läsk. Det betyder å andra sidan att det är oerhört lyxigt och lyckohöjande för mig de ytterst få gånger jag unnar mig en läsk. Jag brukar se det som att de gånger jag låter bli att köpa något så investerar jag i den stunden när jag till slut unnar mig, som då kommer kännas mycket mer speciell. Vad vore en fika på café om man fikade flera gånger i veckan? Det är lätt att skämma bort sig själv till den nivån att allt roligt (och dyrt) inte är lustupplevelser längre utan snarare vardagsmat.

För att ändra sin livsstil och bli mer sparsam tror ja det är otroligt viktigt att förstå att vad man upplever som lustupplevelser handlar om vilka vanor man har OCH att vanor alltid går att ändra. Man bör även vara beredd på att det kan vara jobbigt i början och det kan förmodligen bli tidskrävande och ansträngande innan någon med vana av att konsumera, känner sig lika glad i livet som sparsam. En alkoholist lär efter den hemskt krävande avvänjningen må mycket bättre som nykter - för att dra en hård jämförelse.

”Det bästa i livet är gratis”
Jag tänkte försöka sätta ord på vad jag menar med att kreativiten ökar då man lever sparsamt. Vad är det då man kan göra som faktiskt är gratis?  Hur kan man vara riktigt sparsam och en riktig livsnjutare på samma gång?

  • Ta tillvara på nuet – Det låter klyshigt men jag tror inte att människor tar tillvara på nuet tillräckligt. För mig njuter jag oerhört mycket av att ta tid på mig på morgonen, göra en riktigt stor frukost på sängen och titta på en väl utvald serie eller film. Detta har jag gjort några gånger i veckan i stort sätt hela livet och det slutar aldrig att ge livsnjutning. I stort sätt gratis underhållning! Att åka buss är även något jag kan ta tillvara på, lyssna på min faoritmusik, tänka på mina visioner och mål eller bara drömma mig bort genom fönstret. 

  • Träna – Är i och för sig inte helt gratis om man vill ha tillgång till gym, men det finns billiga gym och man kan ju även träna hemma eller gå ut och springa. Jag skulle aldrig kunna sluta träna, det ger verkligen en naturlig kick! Jag känner mig finare, starkare både fysiskt och psykiskt och piggare då jag tränar regelbundet. Jag tror verkligen kicken efter ett skönt träningspass kan vara en bra ersättare för kicken från en shoppingrunda. Det kan vara bra att succesivt försöka byta en vana mot en annan om man vill ändra sina beteendemönster och börja dra ner sina utgifter.
  • Gör goda middagar hemma – det behöver inte vara dyrt. Personligen är jag ett stort fan av pasta och tomatsåser av olika slag, bulgur är ett nyttigt och billigt altenativ. Men mer om matvaror i ett annat inlägg! För att en middag hemma ska bli så mysig som ett restaurangbesök vill det förstås till att man anstränger sig lite med dukningen och har det städat, kanske lite mysbelysning. Hemma kan man prata ostört om allt, maten kan kosta oerhört lite och följa dina smaklökar på pricken. Och man kan äta så mycket man orkar. Inget annat än livsnjutning!

  • Picknick – Att åka ut till havet en solig dag med en picknickfilt, baguette, vattenmelon och lite annat gott och slappa slår ju uteserveringar alla dagar i veckan enligt min mening, och det kostar över lag oerhört mycket mindre.

  • Promenader – Alltså det finns inget mysigare du kan göra med en vän än en lång kvällspromenad runt hela staden. Det är så lätt att prata om allt mellan himmel och jord när man traskar runt tycker jag, samtidigt som man inte spenderar en enda krona, och får motion på köpet.

 

Guiden - så blir du sparsam | |
Upp