Det är aldrig för tidigt att bli rik

Att tycka att sparande inte passar sig för tillfället, att ha många bra ursäkter till varför det kommer bli lättare att spara senare, att helt enkelt skjuta sparande framför sig tycker jag verkar vara en anledning till att just inget blir sparat för vissa personer. 

Fattig student? Låt oss ta studenter som ett exempel. För många studenter skulle jag vilja säga att bra förutsättningar finns för att påbörja uppbyggnaden av en buffert och en god ekonomi. Många har inte alltid plugg upp över öronen, utan ibland inga lektioner och mycket dötid. Dessutom bor många hemma eller i ett enkelt eget boende som kanske inte kostar så mycket. Man har oftast bara sig själv att försörja om ens det. Såklart så finns inte alltid dessa förutsättningar, men allt för ofta så tror jag att studenter förbiser de goda förutsättningarna och ser sin privatekonomi som ett senare kapitel som omöjligt kan påbörjas innan plugget är avklarat. Som att man måste ha ett heltidsjobb i sin drömbransch för att börja tänka på att bli rik (?). 

Jag tror att detta tankesätt är farligt och riskerar bli något man fastnar i även efter pluggtiden. Det kommer alltid vara enkelt att komma på ursäkter för att inte spara.

Jag skulle vilja dra det ännu längre och säga att det blir svårare att spara efter studenttiden när dina utgifter är högre och din ingångslön kanske inte är så fantastisk som du väntat dig. När lönen väl blir lite finare efter några år så har du kanske träffat den rätta och ska få barn om några månader. Och sen då? Sen följer först en dyr bebistid med föräldraledighet, minst 18 år av ett dyrt försörjande av ett eller flera barn, större bostad och mängder av kontinuerliga helt nödvändiga inköp för barnets räkning, blöjor, tusentals blöjor. Ni kanske blir i behov av bil. Och plötsligt så äter alla fasta utgifter upp stora delar av er inkomst. Sparandet får vänta tills barnen blir äldre.

Och kanske är det då många faktiskt får tummen ur och börjar, när de passerar 40, får ålderskris och barnen flyger ut och man börjar tänka på pensionen. Det är självfallet bättre sent än aldrig, men det är bättre att börja så tidigt som möjligt, i synnerhet om man har ambitioner om att spara ihop några stora pengar. Börjar du exempelvis investera som 20 åring så har dina investeringar förmodligen legat och jobbat för dig och gjort dig ganska rik vid 40 årsåldern.

Mitt absolut allra mest slagkraftiga råd för att "bli rik" är faktiskt att inte skjuta upp det. Se möjligheterna i det lilla du har. Till en början kanske det handlar om att spara några hundralappar i månaden. Det blir stora pengar snabbt. Läser du dessutom på lite om investeringar och låt säga lägger dessa hundralappar i en indexfond långsiktigt så kan du räkna med att det blir ganska stora pengar efter 10 år. När man satt igång ett visst sparanade tror jag ofta att man blir mer medveten om hur man lever och med stor säkerhet hittar vägar att kunna spara mer, månad för månad, år för år.

Att vara ekonomisk är en vana, en livsstil man kommer in i och lär sig allt mer av. Har du inte lyckats vara ekonomisk med med en låg inkomst så kommer du förmodligen inte lyckas vara ekonomisk med en hög inkomst heller. 

Guiden - så blir du sparsam | |
#1 - - Anonym:

Du förstår att detta inte går ihop alls va?
Du får ca 10000 kr från CSN med fullt lån och bidrag. Tar mig själv som exempel nedan:
jag pluggar till civilingenjör i Linköping. Där går en student lägenhet på 5048 kr. Där är alltså hälften redan borta.
Sen har vi fasta kostnader:
Försäkring: 70 kr
Tandläkare: 70 kr
Mobil: 350 kr
Gymkort: 320 kr
Apple music: 49 kr

Sen kommer bokostnader:
Vi läser 5 kurser per termin och man köper nästan alltid en bok till alla. En bok kostar i genomsnitt 600 kr. Sen kan man ibland ha tur och kan köpa den billigare av en äldre stundens så säg att det blir 500 kr för böcker per kurs. => cirka 400 kr per månad. Sen behöver man block och pennor m.m. Så det kanske blir 450 kronor per


Svar: Skrev aldrig att det går ihop för ALLA. Men MÅNGA bor hemma när de pluggar vilket såklart gör en jättestor skillnad från din situation. Dessutom pluggar många "enklare" saker än ingengör vilket gör det lättare att extrajobba vid sidan av vilket jag tolkar det som att du inte gör. Men MÅNGA gör det. och tycker ändå att de är "fattiga studenter". Bor du hemma utan kostnader och extrajobbar kan du få ut ca 10 000 utan att ens ta lån utan bara bidragsdelen+lön. Då tycker jag att man borde kunna spara åtminstone 7000, kanske 8. Även många med billigt studentboende borde kunna spara några tusenlappar tycker jag, verkligen om man tar lån. Men självklart är det olika för alla och säger inte att just DU borde kunna det :)
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Anonym:

Månad. Nu är vi nere i ca 3600 kr kvar.
Säg att man äter för 1500 kr, vilket inte är i överkant.
Då är det 1400 kr kvar som ska gå till alla övriga kostnader som kläder, hygienartiklar, cykelreparationer och lite nöjen.

#3 - - Elin:

Jag läste 3 år till sjuksköterska på högskolan. Min kostnad för böckerna under alla tre åren var 600:- ( 10:- /bok jag reserverade på bibblan). Man fick vara som en kobra och hugga bibblan så fort litteraturlistan kom ut :)

Mina skolkamrater la säkert minst 20 000:- / på tre år för alla böcker... de ville ju spara dem och läsa senare... nu 3 år efter examen är det nästan ingen som läst sina gamla dammiga böcker 😊 Men jag har destomer pengar i min portfölj.

För övrigt tog jag inga studielån och jobbade samtidigt och sparade ändå :)
Allt går...

Svar: Så rätt! Precis den inställningen som jag tror många skulle behöva lite mer av. Kul att du delar med dig.
skrivkraften.blogg.se

Upp