Äta ekonomiskt

En fast utgift som vi alla har är maten vi äter. Vill man komma igång med sitt sparande så kan just utgifterna kring maten vara viktiga att se över.Jag är duktig på att handla ekonomiskt och tänkte dela med mig av vad jag tycker är viktigt. 
 
Var handlar du?
Till att börja med skulle jag säga att det är oerhört väsentligt VAR man handlar. Min personliga favoritaffär är Lidl. Jag tycker dom har fullt tillräckligt sortiment på de flesta fronter, och endast ibland behöver jag kompletera från någon annan affär, förslagsvis willys. Lidl har bred grönsaks-och frukt avdelning, bra mejeri och oftast lite roliga nyheter på extrapris. Det jag oftast behöver komplettera med är bönor och linser(!!) som vi äter mycket av. 
 
Vad handlar du?
Självklart så är det väsentligt vad man handlar. Det är så enkelt som att hålla koll på prislapparna och jämföra kilopris. Ett jättebra tips är att bli medlem i alla mataffärer man kan tänkas handla på och handla det som är på extrapris vecka för vecka. 
 
När handlar du?
Jag har tänkt att komma igång mer med veckohandling och matsedel som jag tycker verkar vara ett vinnande koncept för att hålla nere matkontot. Genom att helt enkelt förbereda veckans matsedel och bara handla en gång i veckan tror jag man köper mindre onödigheter och dessutom ser till att all mat som köps hem används. Jag kommer lägga ut min lista för veckohandling när jag skapat mig en sådan. 
 
Släng INGEN mat!
Se till att ha koll på maten som finns i kyl. Är något påväg att bli dåligt? Planera närmsta måltid så att den matvaran kan användas snarast. Har bäst före datumet gått ut, smaka innan du slänger!
 
Matsmart | |
#1 - - Hanna:

Jag och min sambo försöker äta billigt och tar mkt recept och inspiration från bloggen portionen under tian.

Har du kommit fram till en budget att hålla dig efter ex. Hur mkt får du handla mat för i månaden?

Svar: Hej! Kul, tycker också det är en inspirerande blogg!
Jag har tänkt att skaffa mig bättre översikt över matkontot, även om jag inte behöver dra ner utgifterna, utan mest för att det är kul :) Kommer lägga upp min blivande matbudget här i bloggen inom kort!
skrivkraften.blogg.se

Upp