"Vad sparar du till?"

Det första steget till ett sparande blir för många ett konkret konsumtionsmål. Allra oftast något som ligger nära i tiden och inte kräver så många månaders besparingar, så som en resa eller en väska. Ibland handlar det som mål som tar lite längre tid, så som en ny bil eller kontantinsats till lägenhet. Anledningen till sparande blir vid alla dessa fall Uppskjuten konsumtion, mer eller mindre.
 
Risken med sparande till ett konsumtionmål är att man kanske slutar spara när målet är uppnått och att man står helt utan sparande om något oförutsätt dyker upp, eftersom man bara sparar till förutsägbar konsumtion.
 
Konsumtion har aldrig varit min drivkraft i sparandet.
 
För att nå större summor tror jag att det är viktigt att hitta en helt annan drivkraft i ditt sparande än konsumtion. Något som gör att du fortsätter spara och känner dig motiverad även om pengarna inte kommer användas på 10 år.
 
När jag började spara hade jag inget mål med pengarna. Jag hade fått mitt första sommarjobb, och som 17 åring med vana att leva på studiebidraget så kändes det plötsligt som att jag hade SÅ mycket pengar när jag fick mina första 11 000 i lön. Jag visste inte vad jag skulle göra med alla pengar och det kändes läskigt att ha dem på lönekontot, så mamma hjälpte mig att öppna ett låst konto med någon procent i ränta. Dit satte jag över nästan hela mina löner, månad efter månad, pengarna blev osynliga och jag levde på samma summor som jag levt på innan. Jag minns hur stort det kändes efter ett par månader när mitt sparkonto visade 25 000. En fjärdedel till 100 000.
 
Det låter kanske konstigt men jag tror att mitt sätt att hantera pengar beror på att jag var, och är, såpass nöjd rent materiellt. Jag är inte en person som längtar efter så mycket som kostar pengar. Varken kläder eller väskor eller att resa stup i kvarten. Resa ett par gånger per år räcker gott och väl och man kan verkligen resa billigt. Lyxhotell eller finresturanger lockar mig inte. Jag är varken så ytlig som person eller så girig. Detta har såklart koppling med hur min uppväxt sett ut. Jag kommer skriva mer om uppväxt och sparsamhet i ett annat inlägg. Men nu undrar ni säker vad det då är som lockar mig med de pengar jag sparar?
 
Trygghet. Tryggheten är min drivkraft i sparandet.
 
Tryggheten är helt ovärderlig för mig. Ekonomisk trygghet är att kunna välja vad man vill göra i sitt liv. Att aldrig behöva bli samhällets slav, vad som än händer. Alla strävar vi väl mot att jobba med något vi genuint trivs med, men man vet aldrig var man hamnar i livet. Om man vantrivs på sin arbetsplats, om man blir sjuk och inte kan arbeta, om man helt plötsligt bara känner att man vill starta eget företag. Eller om ens barn eller annan familjemedlem hamnar i något av det nyss nämnda. Då kan det vara bra att kunna plocka fram sin miljon som man sparat.
 
Mina pengar blir som en skyddande mur omkring mig. Det blir svårare för samhället att komma åt mig och bestämma vad jag ska göra. Detta är verkligen en oslagbar känsla även nu innan denna trygghet har kommit till fysisk användning. Rent psykologiskt så finns muren där hela tiden. Den är något att falla tillbaka på under en dålig dag och något som får en att sträcka lite extra på sig till vardags. Att spara pengar är min sport och när jag sätter över pengar till sparkontot så känns det som att lägga mål. En riktig egoboost.
 
Det finns hur mycket som helst att skriva på ämnet och jag brinner verkligen för att få alla er andra att förstå hur härligt det är när man kommer igång att spara. Som när man börjar gymma och det är SÅ trögt i början men efter några månader MÅSTE man till gymmet för det blir en kick varje gång.
 
Ni som sparar, vad är eran drivkraft i sparandet? Har den ändrat sig över tid?
 
 
 
Guiden - så blir du sparsam | |
#1 - - Anonym:

Tenker veldig likt som deg når det gjelder sparing. Har man egentlig spart om pengene brukes opp samme år?
For meg gir sparingen trygghet og forutsigbarhet. To veldig viktige ting for meg

Svar: Hej! Kul att vi tänker lika! Håller med dig. Så skön känsla att bygga trygghet!
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Anna:

Vilken välskriven och intressant blogg om pengar och att spara. Jag kommer definitivt följa och ser fram emot nästa inlägg :)

Svar: Tack vad glad jag blir! :) kul att du vill följa med på resan!
skrivkraften.blogg.se

#3 - - CJH:

Jag har haft lite olika drivkrafter. Ibland har jag räknat på sparandet som krävs för att bli "sluta jobba-rik" (dvs ha så stora tillgångar att man får typ 10000 kr/mån netto i direktavkastning), men slog det ur hågen eftersom det bl a skulle ta för lång tid.

En gång sparade jag till en amerikanare från 70-talet som jag drömt om sedan jag var 15. När jag var 33 bestämde jag mig för att göra slag i saken och när jag var 35 köpte jag den. Och bilar är väl vad jag tycker bäst om att spara till. Just nu vill jag köpa en Chevrolet Camaro av 2017 års modell, men det konkurrerar med att jag skulle vilja ta MC-kort. Hjärtat klappar mer för bilar än för motorcyklar, men jag ser det som en utmaning att ta en körkortsbehörighet till.

Det får inte vara för ansträngande att spara, eftersom jag gillar att ha en "slösaktig" livsstil med uteätande, cigaretter och alkohol på lokal. Men lite kan man ju spara! Bor billigt, tjänar rätt bra och tycker inte att det är kul att resa eller köpa grejer till lägenheten.

Tjänar bra ja... en liten dröm är att spara till C-körkort och byta jobb till lastbilschaffis. Jobbar som civilingenjör nu, men det var väl inte riktigt så kul som jag trodde när jag pluggade. Jag skulle gärna gå ned i lön för att få jobba med något jag gillade bättre. Och tänk att få betalt för att köra bil!

Svar: Vad kul att du delade med dig!! Så häftiga ekonomiska mål/drömmar du har :)
skrivkraften.blogg.se

Upp