Starkare kvinna genom att bjuda?

Jag har aldrig haft något emot att bli bjuden av killar när jag varit singel. Drinkar på klubben, middagar. Det blir mycket pengar.  Som jag kan spara. Nej, skämt åsido. Så överdrivet mycket bjudande har det inte varit för min del. Men om man tänker på normen att män ”ska bjuda”, som i stor mån hänger kvar, trots ett allt mer jämställt samhälle, så tänker jag att det kanske är en trend vi tjejer kan ha till vår fördel och inte måste arbeta mot?

Åtminstone tycker jag det är konstigt att en del verkar vilja vända trenden till raka motsatsen, typ ”nu ska vi tjejer visa att vi minsann har råd och börja bjuda killar istället för tvärt om”. Om man som tjej börjar betala mer betyder det också mindre pengar på kontot och mindre självständighet i praktiken. Enligt mig är det pengarna på kontot som väger tyngst för självständighet, inte pengarna vi spenderar. Pengar på kontot är en stor mental och fysisk trygghet, man har råd att uppfylla drömmar eller ta sig igenom hårda tider av sjukdom, exempelvis. Man blir däremot inte en starkare kvinna genom att bjuda män, eller?

Överlag förespråkar jag dock rättvisa, framför allt när det gäller en långvarig relation. Självklart ska inte en kille som tjänar mindre betala mer eller lika mycket som sin tjej. Man betalar efter inkomst, det ser jag som en självklarhet. I ett sambohushåll tycker jag det är naturligt att man betalar procentuellt utifrån vad man tjänar. Tjänar mannen tre gånger så mycket så betalar han tre gånger så mycket. Är det istället tjejen som tjänar bäst så betalar hon mer. På så vis kan båda parter ha chans att lägga undan en slant (den som tjänar mer kommer ju också kunna lägga undan mer). Något annat tycker jag är orättvist.

Bestämmer man exempelvis att man betalar lika mycket i hushållet oavsett inkomst så kommer det innebära att den med lägre inkomst missar chansen att bygga upp en buffert. Som det ser ut idag är den med lägre inkomst oftast kvinnan och detta tillvägagångssätt kan alltså omöjliggöra det för kvinnan att bygga upp sin självständighet, vilket är en farlig kvinnofälla som jag tycker vi bör stå upp emot. Big nono säger jag!

Detta är ett intressant ämne med så många synvinklar, vill höra era erfarenheter och tankar. Vad tycker ni?

 
Kvinnor & pengar | |
#1 - - Regina:

Kul att jag hittade din blogg! :) Har också hört det där (oftast killar som säger detta) om att tex feminister inte ska vilja bli bjudna för då är det hyckleri? Men varför ska man göra det om man tjänar mindre pengar? Jag tycker de kan börja i rätt ände och FÖRST kräva att kvinnors lön höjs och SEN vilja att de ska bjuda! Tvärtom blir bara konstigt.

Skriver själv om feminism på www.zaitzova.com :)

Svar: Word!! Precis så jag tänker! :)
Intressant blogg du har!
skrivkraften.blogg.se

#2 - - NN:

Det beror även på hur mycket man arbetar - om den ena jobbar (frivillig) deltid så är det inte rättvist att den betalar mindre, eftersom det ju är ett val. Det går nog att hitta vad som är rättvist på olika sätt.

Svar: Ja absolut, det håller jag helt med om!!
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Johannes:

Vill man vara en stark kvinna jämställd med mannen så handlar det inte hur mycket pengar man har på kontot, utan hur du bemöter andra. Du kan inte "skjuta fram" på att vara jämställd tills du har en buffert. Om du inte har råd, så tacka nej, eller bjud killen på en billig eller hemlagad drink/middag, som du har råd med. Jämställdheten i samhället kommer till slut totalkrascha om tjejer plockar russinen ur kakan och inte agerar ansvarsfullt.

Svar: Intressant läsning, tack för att du delade din åsikt! Tror jag gör ett inlägg med mitt svar! :)
skrivkraften.blogg.se

Upp