Snålmånad - Stryk och byt ut

Godkväll efter en lång jobbvecka!
 
Igår kom lönen och månadens härliga klirr i sparkontot - underbar känsla! Jag har i dagarna öppnat ett nytt sparkonto hos Marginalen Bank med 1,65 procent i ränta där jag tänkte låsa en klumpsumma under 2 år. Ja, spartankarna har varit igång trots min frånvaro här några dagar.
 
Jag har funderat över lite nya sparprojekt. Jag och min sambo har beslutat oss för ett gemensamt matkonto där vi ska sätta in 1000 kr(!) varje månad. Vi ska alltså klara oss två personer på 1000 kr i månaden. Jätterolig utmaning tycker jag! Jag är ärligt talat inte speciellt orolig för om det ska gå ihop. Vi har inte haft någon vidare koll på vårat matkonto tidigare men jag är extremt bra på att handla billigt, och har svårt att tänka mig att vi skulle behöva övertrassera kontot. Jag ska ensam sköta inköpen från vårt gemensamma konto första månaden (får nog lära upp min sambo lite innan han kan stå på egna ben i det här, hehe). Är förövrigt riktigt taggad på att få lite mer kontroll över matkontot, även om jag inte skulle säga att jag "behöver" det, jag tycker mest det är kul. Och jag får förhoppningsvis syn på några fler sparsmarta tips att dela med mig av, längst vägen!
 
Som ni säkert märkt så tror jag att man kan gå otroligt långt i sitt sparande genom att bara tänka "många bäckar små", därför kommer mathållning vara ett viktigt ämne på bloggen, jag tror att drick- och ätbarheter käkar upp många människors pengar. De flesta skulle kunna tjäna mycket på att se över och skärpa till sina dryck- och matkostnader.
 
Och tro nu inte att jag är en torrboll som lever på nudlar! Mat är livet, jag lever för god mat. Jag kommer dela med mig av massor av goda maträtter och lunchlådor under både femkronan och tian framöver. Men först, här kommer några "stryk och byt ut" att fundera på i hushållet, saker som blivit självklarheter för oss. 
 
Stryk kött och prova en vegetarisk kost
Billiga halvfabrikat i köttväg kanske inte känns varken känns så fräscht, miljövänligt eller djurvänligt? Och finare kött kanske svider för mycket i plånboken? Som vego kan du äta finare mat utan att det blir dyrt, börja med en vegetarisk dag i veckan och prova! En billig vegetarisk kost är långt mycket nyttigare än en billig köttkost (dessutom miljövänligare och djurvänligare, vilket är de viktigaste anledningarna till mitt val att vara vegetarian)
Vegetarisk kost? Stryk sojakorv och qournprodukter och ersätt med Linser och Tofu.
- Viktigt!! köp tofun från en thaibutik där den kostar runt 15 kr. Mycket godare och billigare än tofun från vanliga butiker! Linser är en utmärkt, billigare ersättare till qourn i grytor och lasagne. Det enda jag känner mig tvungen att använda qourn i är tacos. Annars funkar linser lika bra!För mig är halvfabrikaten lyxprodukter, det äter vi bara då och då. Linser är daglig basis, och så himla gott!! Jag köper alltid okokta linser och bönor och kokar själv. De röda linserna går jättesnabbt att koka. Bönor och gröna linser tar lite längre tid, så på dem gör jag oftast storkok och fryser in en burk eller två till senare.

 

Några andra alternativ som vi gjort till daglig basis:

Stryk gräddfil och creme freishe, ersätt med turkisk yogurt
En stor hink turkisk yogurt räcker en hel vecka och funkar till allt från varma såser till fredagens tacos, eller med lite kryddor till fisk och potatis! Även som mjukost på mackan om man adderar lite salt och ev någon krydda. 

Stryk matlagningsgrädde, ersätt med matbas.
Matbas är oftast billigare och smakar precis likadant enligt mig. Under en period hittade jag matbas för 3 kr på hemköp.

Stryk olivolja, ersätt med billig rapsolja.
Olivolja är något som jag tycker är alldeles för dyrt för plånboken, framför allt om det används vid stekning där jag överhuvudtaget inte upplever att det gör någon skillnad från rapsolja. Olivoljan kostar mellan 70 och 100 kr medans rapsoljan kostar mellan 10 och 20 kr. Därför köper jag faktiskt aldrig olivolja.

Inspiration mottages gärna! Dela med er av era sparknep i mathållningen!

Guiden - så blir du sparsam, Matsmart | |
#1 - - Anna:

Bra tips :) Jag ska försöka börja med storkok, det är tråkigt för stunden för det tar lång tid, men i längden tjänar man in både tid och pengar på det.
Ett tips om man inte vill köpa stora billiga rapsoljedunkarna för de är fula, så kan man investera i en mindre glasbehållare att fylla med olja och ha framme för användning.

Svar: Ja ibland tar det emot att storkoka men som du säger så sparar man ju även tid på det i längden, och laddar upp för lata dagar. Börjat tycka det är skönt o ta fram en låda ur frysen till middag ibland, haha. smart tips med bägare till oljan! Det kommer jag skaffa :)
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Emelie:

Kul att få följa denna utmaningen. Jag har med tänkt lägga in minst en vegetariskrätt i veckan. Så ge mig massa tips :)
Sen tänkte jag på det du skrev om turkisk yoghurt, kan du värma den?

Svar: Hej! Kul att du följer. Ja jag har turkisk yoghurt i både såser och lasagne osv, går jättebra att värma. Lycka till med din vegetariska dag, så bra val! Fler tips kommer :)
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Laila:

hej! spännande med nya recept! en annan sak jag har tänkt på är: hur resonerar du kring presenter? tex presenter man köper till när och kära när de fyller år eller firar något annat stort? detta är en stor utgift för mig i dagsläget, hur kan jag vara ekonomisk men ändå ha mitt sociala liv krav med födelsedagar och annat?

Svar: Hej! Vilken kul fråga! Tycker Saras tips vad super, gillar också idén att göra egna presenter! Men kan skriva ett inlägg med lite mer tankar kring detta framöver :)
skrivkraften.blogg.se

#4 - - sara:

Presenter kan man sprara in mycket pengar på! Till manliga vänner brukar jag baka. Sällan en köpt present är så uppskattat som hemmabak!
Till jul brukar jag göra egen glögg eller skorpor.

Svar: Så bra idéer!! :D
skrivkraften.blogg.se

#5 - - Camilla:

Tips till taco:
Ett paket färdigkokta (man kan såklart koka själv också) ekologiska linser + 2-3 deciliter hackade valnötter. Värm upp lincerna i en stekpanna, häll i valnötterna och tacokrydda - KLARRRRT :D

Vill samtidigt tipsa om bloggen undertian.com sååå många goda recept. Min vardagsmat baseras på den sidan :)

Svar: Åh vad bra med alternativ till quorn, det ska jag testa!! :) ja den bloggen är jättebra!! Så mycket inspiration
skrivkraften.blogg.se

#6 - - E:

till Tacosen! Svarta bönor, som används i klassisk mexikansk tacos och burritos är mycket godare och billigare än någon färs! funkar utmärkt att blanda i taco-krydda om man vill också :) Sen håller jag med om oljan, och något viktigt att tänka på också, att hetta upp och steka med olivolja är jättedåligt för hälsan! olivolja är nyttigt för kroppen kallpressad, men så fort man värmer upp den så förändras kemin och molikylerna och blir lika dåligt som transfetter. Så inte nog med att rapsolja eller solrosolja är billigare att laga mat med, det är mycket bättre för hälsan! kallpressad olivolja kan man lyxa till en sallad med ibland.

Svar: Tack för bra tips, det ska jag prova! :D bra att veta om oljan, där lärde jag mig något nytt!
skrivkraften.blogg.se

#7 - - Hanna:

Förstod jag det rätt att er totala matbudget är 1000 kr i månaden?! Vi ska börja sätta in 1000 kr var på ett matkonto och se hur det går, vi kör mkt vegetariskt.

Ser framemot kommande inlägg kring er matbudget, alltid spännande med många bäckar små.

Svar: Ja vi ska testa totalt 1000 kr faktiskt! Får se om vi klarar det ;) 2000 är också grymt jobbat. Kul att ni också kör vegetariskt!
skrivkraften.blogg.se

#8 - - Hon som spar:

Spännande att följa din blogg och er utmaning! Vi har en gemensam matbudget på 4000kr på två personer - vilken jag planerar att banta ner.

Svar: Kul att du följer! :) Dela gärna med dig hur det går och vad ni ändrar, spännande! :) hoppas mina kommande recept och tips kan vara till hjälp
skrivkraften.blogg.se

#9 - - Nadia:

Ni ska alltså klara en hel månad på två pers på 1000kr? Om ni lyckas får du gärna dela med dig av alla recept :) Jag älskar också att handla billig mat, men med välling, blöjor och annat till barnet, shampoo och liknande samt mat så ligger vi nog på 3500 kr iaf. Vi äter färdigmat ungefär en gång i veckan så där försvinner ju en tusenlapp. Vi hade således kunnat spara mer om vi inte käkade ute, men ibland räcker inte orken till och då blir det så. Men här kommer lite billiga recept som vi brukar köra:

-Spagetti och köttfärssås som drygas ut med rivna morötter.
-Köttfärsgryta med ris (görs som köttfärssås) drygas ut med kikärtor och rivna morötter och kryddas med indiska kryddor.
-Korvstroganoff med krossade tomater.
-Kikärtsbiffar med rivna morötter med klyftpotatis.
-Ärtpesto med spagetti och tomater (för extra lyx riv i permesan)
- Lins/potatis/morotssoppa
-Spenatsoppa med ägg
-Tjockpannkaka med ett paket bacon

Kan tipsa om en sida som heter portionen under tian. Den är toppenbra :)

//Sparsmart på facebook


Svar: Ja vi ska prova iallafall ;)
Ja bara blöjor kostar ju en förmögenhet har jag märkt - jobbar extra i matbutik. Förstår att barn måste trycka upp matbudgeten rejält!

Tack för dina recept! Kött går ju bort från oss Vegos, men soppor borde vi göra mer av och kikärtsbiffarna lät spännande!

Gillar också portion under tian!! :D
skrivkraften.blogg.se

#10 - - Nadia:

Apropå det här med presenter så fick jag en hemmagjord bodyscrub av en vän förra året när jag fyllde år. Väldigt uppskattat. Själv brukar jag faktiskt åka till Ullared en gång per år och försöker då tänka på kommande födelsedagar och handlar då. Annars passar jag på när det är rea. Nu när min bästa vän fyllde år lyckades jag köpa en bikini för 60 kr som egentligen kostat 500 kr. Hon blev jättenöjd. När min man fyllde år fick han en whiskey-karaff som jag hittat på 70% rea för 150 kr, min lillebror fick en skjorta och ett par byxor för 175 kr, osv.

Svar: Lyxigt med en hemmagjord scrub. Och vilka bra presenter du hittat! Jag tänker också att jag försöker köpa på rea, det gäller bara att ha framförhållning och bunkra upp presentförrådet, så man inte står där dagen innan en födelsedag och ska köpa något för då hittar jag aldrig på rea :/
skrivkraften.blogg.se

#11 - - Kalle:

Fan vad bra! Tack! Längtar till fler plånbokssmarta matinlägg.

Svar: Tack vad kul att du gillade inlägget och att du följer! :)
skrivkraften.blogg.se

#12 - - Marie:

Det ska bli väldigt intressant och se om Ni kan hålla den budgeten, för antar att Ni räknar med 3-4 mål mat per person/dag. Du skriver om att byta ut kött mot vegetariskt, men alla grönsaker är ju i dagsläget otroligt dyra och även tofu och quorn. Det brukar inte vara stora bitar man får för pengen.
För att kunna få ihop en bra budget, tror jag att man måste kunna " trolla" i köket. Verkligen veta hur och vad du kan använda dina råvaror till. Man måste baka sitt egna bröd och använda produkter med lång hållbarhet, men även lukta och smaka, så man inte slänger något i onödan. Ska det räcka hela månaden, så ska det:-).

Svar: Ja tycker också det ska bli intressant ;) tofu från asiatiska affärer tycker jag brukar vara prisvärt, 15 kr för en rätt stor bit. Och mycket linser och bönor istället för quorn. Grönsaker efter vad som är på rea. - några av sakerna jag brukar följa
skrivkraften.blogg.se

#13 - - Estelle:

När det gäller halvfabrikat så kan jag varmt rekommendera Anamma - speciellt deras sojafärs! Mycket billigare än de andra märkena då den ligger på 59kr/kilo (på vissa ställen en tia dyrare så håll utkik). Om jag är riktigt lat en dag kan jag köpa deras schnitzel, ica basic klyftpotatis och ärtor och toppa med lite citron, vilket blir under en tia för rejäl latmat då allt egentligen bara behöver tillagas utan förberedelse. Hellre det än att köpa hämtmat för väldigt mycket mer pengar!

Svar: Jaa det är den enda färsen jag gillar! :D Inte bara billigare, smakar 100 ggr bättre än alla andra märken enligt mig. Tycker dock att även den är väl dyr, så försöker byta ut mot bönor o linser. Men håller helt med dig att det är väldigt mycket mer värt än utemat! Har också sånna latdagar, haha, lät jättegott de där!
skrivkraften.blogg.se

Upp