Matlådachallenge - Skippa utelunchen

Den som inte har en skyhög inkomst, inte är nöjd sin materiella standard eller inte har kommit igång att spara. Till er så har jag en utmaning för att komma igång med sparandet på allvar. Ett första steg för att börja spara, och som jag tycker alla borde se som självklart, är enligt mig att skippa utelunchen. Finns det överhuvudtaget några fördelar med att äta utelunch?
 
Jag ser i stort sett bara nackdelar. De flesta har max en timmas lunchrast varav det oftast tar minst en kvart att ta sig fram och tillbaka till restaurangen och ytterligare en stund att beställa. Säg att du kan sitta lugnt och äta i en halvtimma, otroligt stressigt? Det allra mest oförståeliga är när kollegor hämtar mat från en resturang och sedan äter i lunchrummet. Hur mycket mer njutning ger det än en matlåda hemifrån?
 
Säg att en utelunch oftast koftar 75 kr. Lägger du på 25 kr (om ens det) så kan du käka en billigare men ändå fin middag ute på kvällen istället, kanske hinna varva ner och klä upp dig, sitta i lugn och ro på ett förmodligen betydligt mysigare ställe än den stressiga lunchresturangen.
 
Jag har haft bekanta och kollegor till mig som sällan har råd att följa med och äta middag på aw. De är ledsna och skäms ibland för att de aldrig har råd med någonting, men på luncherna köper de utelunch som om det vore en självklarhet. Var är logiken? Det verkar som vissa mönster kommer på automatik och som att man inte över huvud taget ifrågasätter sina konsumtionshandlingar, vilket man borde.
 
Den som arbetar heltid kommer jobba i genomsnitt 253 arbetsdagar under 2018. 253x75 = 18 975 kr. Det är nästan 19 000 kr. Det är ungefär vad jag lägger på 2 veckor i thailand (15 000) och en kortare europaresa (4000) per år. Det är HELT SJUKA PENGAR enligt mig. För något som en stressig lunch, som inte ens genererar någon särskild njutning.
 
Matlådorna kan du avnjuta för omkring fem-tio kronor/låda utan problem. En lite finare matlåda med kött eller fisk kanske går upp emot 20 kr. Säger vi att matlådan i genomsnitt kostar 15 kr, så har du sparat 60 kr jämfört med att äta ute. Det blir sammanlagt 15 180 kr per år.
 
Det är säkert många av er som redan förstått grejen med matlåda men till er andra vill jag ge en matlådechallenge - Skippa utelunchen en period. Börja med en vecka, sedan en månad. En utmärkt start i vägen mot en sparsam livsstil (eller ett fett bankkonto, om det känns mer lockande). Jag kommer hjälpa er på traven med tips på billiga maträtter, matbudget och lite annat smått och gott i kommande inlägg.
 
Börja med att laga storkok så att det finns mat över till låda när du ätit middag, och kom ihåg att skriv ner hur mycket du sparar varje dag för att motivera dig själv vidare. Eller ännu bättre, sätt du över de pengar du inte köpt utelunch för på ett sparkonto. Lycka till! Kommentera gärna om ni hakar på och hur det går!!
 
(så här kan det se ut när vi ordnat storkok här hemma)
 
Guiden - så blir du sparsam, Matsmart | |
#1 - - Sara:

Ditt inlägg är i princip exakt min kommentar på Pingis blogg för några dagar sedan.....

Svar: Läste din kommentar där så förstår vad du menar men helt ärligt så hade jag detta inlägg i princip färdigt som utkast innan jag läst din kommentar. Var inte alls min mening att härma dig, blev inspirerad av vad du skrev och har tänkt i samma banor själv länge och det tror jag många andra ekonomiska personer också har, så förstår inte riktigt varför du blir provocerad :) äter själv aldrig utelunch för jag tkr det är stressigt och dyrt o äter hellre på kvällen, så du är ju inte ensam i världen om det.
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Sara:

Hej igen!
Det var nog mest att det kändes som att det var exakt det jag skrev om vänner och bekanta som inte har råd med middag på kvällen.
Matlådaprincipen är ju supersmart och troligt vis är vi många som är smarta nog att leva efter den 😊
Jag tar inte illa upp utan blev nog mest lite paff och kände som sagt att jag nyss skrivit nästan exakt samma sak.
Jag tänkte läsa liter mer av din blogg idag för vi har ju uppenbarligen flera lika idéer 😊
Lycka till med ditt sparande och det ska bli kul att följa dig!

Svar: Hej! Vad bra och skönt att du inte tog illa upp, kanske tolkade det fel!! Jättekul att du vill följa :) Som sagt så har vi nog lika ideér och vill gärna höra fler av dina med! :)
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Anna:

Har du något tips på vad för mat man kan laga för att få ner matlådekostnaden till 5 eller 10kr per låda? Jag blir glad om jag lyckas få ner det till 25kr. Vi äter vegtariskt i och för sig, men det borde inte bli dyrare än med kött egentligen.

Svar: Ja jag ska börja lägga upp recept och tips för billiga matlådor, kommer inlägg om det inom kort. Kul att ni äter vegariskt. Jag har varit vegetarian hela livet och tror inte att det blir dyrare om man inte lever på sojakorv och dylikt ;) vi äter till exempel mycket linser och bönor, köper de grönsaker som är på rabatt för veckan, blir mkt grytor med pasta/ris typ.
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Ekonomitankar :

Håller med. Matlåda i stort sett alla dagar förutom när jag har långlunch med någon vän. Men då är det ngt mer än mat, då är det trevligt kompishäng.

Svar: Jaa håller med! det är verkligen en annan sak! Slippa stressa och kunna äta och umgås lugnt, då blir det ju som att äta ute på kvällen typ :)
skrivkraften.blogg.se

#5 - - Nadia :

Detta ska jag ha som utmaning nu när jag börjar jobba igen efter föräldraledigheten. Innan jobbade jag inprincip alltid övertid vilket resulterade i att jag var så trött så jag inte orkade lagat mat vilket betyder utemat, vilket i sin tur betyder ingen matlåda dagen efter. Lyckades jag ha med mig matlåda fem gånger på en månad så gjorde jag det bra. Nu tänker jag dock att jag ska försöka ha med matlåda 4/5 dagar för fasiken va man sparar in pengar. På ett tidigare jobb hade jag en kollega som allti åt mackaroner och falukorv till lunch. Under det år vi jobbade ihop kan jag räkna gångerna han åt något annat än det. Skittråkigt men jäklar va billigt han kom undan. Snittade han en falukorv i veckan så kan han inte gjort av med mer än 150 kr/månaden på matlådor. Det är inte illa.

Upp