Ekonomiska tankefällor

För mig har det alltid känts naturligt att spara. Jag har ingen bakgrund av att fastna i tankefällor, men har också därför mycket distans till de fällor många faller i. Jag har även ett stort intresse för dessa psykologiska effekter och hur man kan ändra sitt beteende. Jag tänkte iallafall dela med mig av de ekonomiska tankefällor jag ofta stöter på hos människor i min omgivning:

-          Offerkoftan – skjuta upp och förneka möjlighet till sparande. Att inbilla sig att man inte KAN spara någonting, och på det viset rättfärdiga sitt uteblivna sparkonto och skjuta problemet framför sig. Någon enstaka person finns det säkerligen som inte har råd att lägga undan en endaste krona, men nästan alla har någon svag punkt, någon utgift de kan dra ner på. Vad är din svaga punkt? Detta blir mycket lättare att ta reda på om du börjar med att ta av dig offerkoftan. Du kan om du vill! 

-          Många bäckar små – Du tycker att du har koll på dina pengar men har ingenting sparat. Kanske har du inte så bra koll som du tror? Kanske ”unnar du dig” lite för mycket i form av spontana småköp? Men du tror inte att dessa småköp är så farliga för det rör sig inte om några stora summor. MEN, det blir stora summor. Enligt mig är det oerhört viktigt att ha koll på just de små utgifterna för det är så lätt att ta för vana att ursäkta sig själv för dessa, och att de därför skenar iväg och äter upp ditt konto bit för bit. Här om någonstans skulle många människor kunna spara in MYCKET pengar.

-          Noll koll. En annan fälla många faller i är att inte ha någon koll på var pengarna går. Kanske blir den dåliga ekonomin ångestframkallande och man väljer att tränga bort den helt och hållet och fokusera på annat. Pengarna försvinner varje månad men man vet inte till vad. Du måste disciplinera dig själv och klarlägga utgifterna – vad är din svaga punkt? var går pengarna? Skaffa dig stenkoll på kontoutdrag och spara alla månadens räkningar, vad lägger jag mina pengar på?

 

Sitter man fast i någon av ovan nämnda fällor så skulle jag säga att det främst gäller att våga medvetandegöra sitt problem och diciplinera sig till att antingen skaffa professionell hjälp eller bestämma sig för att hjälpa sig själv. När man klargjort vad pengarna går till så behöver man klarlägga vad man kan dra ner på och börja applicera detta på vardagslivet. Steg för steg. "att börja spara pengar" blir ett kommande inlägg. Kommentera gärna och berätta hur det började för er :) 

Guiden - så blir du sparsam | |
#1 - - Anonym:

Jag är 21 och jag har mycket pengar. Jag köper och säljer bilar. Vilket gör att jag snabbt kommer upp i stora summor, sedan fortsätter det bara snurra liksom. Men jag spenderar på 'skit' - för livet är fan för kort. Absolut skall jag investera i fonder osv snart för att säkra framtiden. Men du kommer ju hålla på med detta resten av ditt liv, och aldrig leva? Jag kan gå på bio en tisdagkväll och onsdagen därefter utan att bry mig för jag vet att de pengarna kommer igen. Man vet ju inte om man lever imorgon, så varför leva sparsamt? Våga satsa på affärer istället för sparande? Alltså man kan ju göra båda saker jämsides liksom :-) gillar din blogg! Hjälper oss okunniga inom sparande osv!

#2 - - Anonym:

Jag är 21 och jag har mycket pengar. Jag köper och säljer bilar. Vilket gör att jag snabbt kommer upp i stora summor, sedan fortsätter det bara snurra liksom. Men jag spenderar på 'skit' - för livet är fan för kort. Absolut skall jag investera i fonder osv snart för att säkra framtiden. Men du kommer ju hålla på med detta resten av ditt liv, och aldrig leva? Jag kan gå på bio en tisdagkväll och onsdagen därefter utan att bry mig för jag vet att de pengarna kommer igen. Man vet ju inte om man lever imorgon, så varför leva sparsamt? Våga satsa på affärer istället för sparande? Alltså man kan ju göra båda saker jämsides liksom :-) gillar din blogg! Hjälper oss okunniga inom sparande osv!

Svar: Hej! Kul att du delar med dig!! Intressant att höra om ditt sätt att göra pengar. Jag har nyss startat mina första "affärer" inom aktier och fonder och börjat få upp ögonen för att man kan göra pengar på andra sätt än bara genom att spara.
Att jag lever sparsamt och inte "unnar mig" en massa på vardagsbasis, beror mestadels på att jag inte tror på att det gör mig lyckligare om det blir en vana att unna sig. Jag tror man blir lyckligare av att unna sig då och då, för då blir det en upplevelse på ett annat sätt. Jag har läst en del psykologi och tror att spontanköp fungerar lite som rökning, det ger en kick i början eller om man gör det sällan. Men blir man vanerökare/vaneshoppare så ger det inte längre någon förhöjning av lycka.
skrivkraften.blogg.se

Upp