Ekonomisk feminism - Vägen mot makten

Jag har kommit att se det nästan som en skyldighet som kvinna att ta ansvar för sin ekonomi.

I dagens samhälle är pengar makt, att säga något annat vore att förneka verkligheten. Man kan vilja ändra på detta faktum, men som det ser ut just här och nu så ÄR pengar MAKT, och FRIHET. Två saker vi kvinnor behöver kämpa för, både för oss själva och för att vara goda förebilder för varandra och framtiden. Självklart finns det otaliga sätt att uppnå makt, som överhuvudtaget inte handlar om pengar. Självklart behövs komplement och engagemang i många andra frågor än bara ekonomi för att uppnå ett jämställt samhälle.

Med det sagt vill jag ändå mena på att dålig ekonomi och bristande ekonomisk kunskap är vad som sätter många kvinnor i en beroendeställning och en maktlös position.

Det är fortfarande norm att familjens mamma tjänar mindre pengar än pappan. Baserat på detta så antar jag att det största ekonomiska ansvaret oftast läggs på pappan i familjen och mamman oftare blir den som glider med ekonomiskt, kanske inte har lika bra koll på lån, försäkringar, fasta utgifter, sparkonton, investeringar och dylikt. Givetvis är det i många fall precis tvärt om. Men om man antar att influencer av denna fördelning ändå finns i de flesta hem än idag så innebär det att våra förebilder när vi växt upp har gett oss föreställningar om att man som kvinna kan luta sig tillbaka med ekonomin och vänta på en rik man som kan sköta den biten.

Det är svårt att välja vad man tjänar, men utan att behöva tjäna mer än sin man så kan man välja att ta gemensamt ansvar för familjens ekonomi ändå, och som kvinna vara delaktig i investeringar även om ens partner har möjlighet att investera större pengar. Jag tror att det är otroligt viktigt för självkänslan och självständigheten att hålla sig uppdaterad ekonomiskt. Låter man sin partner sköta allt så kan man komma att bli som ett barn till sin partner. Det kommer bli otroligt svårt att flyga med egna vingar om ni skiljs åt – vilket också kan bli orsaken till att du stannar kvar. Dessutom blir det en stor börda för den part som sköter hela ekonomin själv, det är mycket att hålla koll på och många bollar som kan behöva två hjärnor att bollas mellan.

Jag tror verkligen att det betyder mycket för självförtroendet och gör det lättare att stå upp mot motgångar om man är ekonomiskt medveten och trygg i sin ekonomiska situation. Att stå upp mot motgångar är något vi alla människor behöver kunna, men också något som vi kvinnor förmodligen har ännu större behov av än vad män har. Just eftersom vi möter fler motgångar i samhället. Vi behöver ha en slagkraftig gard.

Jag har alltid utgått från att klara mig själv ekonomiskt, att inte behöva bli beroende av en man, utan bygga upp en egen trygghet, och i och med det så jag har gett mig in i det mansdominerade forum som privatekonomi och investeringar är. Men gud som vi kvinnor bryter oss igenom det mönstret, mer och mer för varje dag, månad och år, jag är så glad och stolt över alla oss som börjar ta ansvar för vår egen trygghet, vårt eget liv!

Tjejer som pratar ekonomi och investerar, är ledare av en ny slags feminism, en grupp kvinnor som samlas i vilja att öka sin ekonomiska maktfullhet. Det är framtiden, den friska fläkt jag väntat på när den feministiska agendan blivit alltför PK. Jag tycker det är så häftigt och jag är så glad att jag hoppat på denna båt och fått kommunicera med så många likasinnade, via Economista-gruppen bland annat. Gud vad häftiga de tjejer som grundat detta forum är!! Och alla vi andra som ändrar våra livsstilar och strider mot könsstereotypen. Vi är förebilder för våra systrar och döttrar. Vi är framtiden! Vi är sann GIRL POWER!

 

 

Kvinnor & pengar | |
#1 - - Frida G Svensson:

Detta var SÅ bra! Jag skrev ett inlägg om att kvinnor behöver fuck off kapital. Jag kommer dela det här inlägget i mitt veckonytt nästa måndag! Helt enkelt en GRYMT inlägg!

Svar: Åh vad glad jag blir! Tack så jättemycket! :) bra blogg du har, Hittade dina "no-bullshit inlägg", så mycket viktig läsning.
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Johanna:

Åh vilken spännande blogg och utmaning! Jag håller helt med, sätter så mycket stolthet i att kunna sköta min egen ekonomi och spara pengar så att jag kan göra det som jag själv vill☺️

Svar: Åh tack snälla, vad glad jag blir!! :) ja, det är verkligen något att vara stolt över, jämfört med att ha en massa prylar och inget sparande!!
skrivkraften.blogg.se

#3 - - annika:

Hej! vart i landet bor du? :)

Svar: Hejsan! Jag bor i Göteborg! :)
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Annika :

Ok! :) så synd jag har precis flyttat därifrån-annars hade jag gärna tagit en aktiefika. Vi kör liknande strategi! Jag började lite innan dig bara men mitt mål är miljon nr 2 just nu:)

Svar: Ja vad synd hade varit roligt! Du får säga till om du är i krokarna! :) Men vad inspirerande och häftigt med ditt mål! Go girl!
skrivkraften.blogg.se

Upp