Att välja placeringar

Vill börja med att lägga korten på bordet: Jag är långt ifrån något proffs när det kommer till placeringar, men jag lär mig allt mer och föredrar learning by doing för att bli mer motiverad och intresserad.
Trots allt så sitter jag på stora summor pengar som inte kommer användas på länge och det vore tråkigt att ha dessa på nollräntekonto och se dem ätas upp av inflation år efter år. På nedanstående sätt har jag försökt sprida riskerna och placera mina pengar på lite olika ställen:
 
ISK på Avanza: Högriskfonder
Med en lång tidshoristont kan man ta högre risk, jag har där av skapat mig en högrisk portfölj på Avanza - Ett ISK konto där jag sparar i 10 st fonder. Jag tror på Svergie och har därav investerat i flertalet sverigefonder. Även ny teknik och Asien. Jag kommer presentera min portfölj närmare i ett annat inlägg. Här har jag som mål att ha ungefär halva mitt kapital.
 
ISK på Nordnet: Aktier
Jag har vågat mig på några aktier , bla industrivärden och investor men även några lite mer "osäkra" kort. Jag har lärt mig by doing och insett att köpläget är väldigt viktigt när det kommer till aktier. Jag köpte dyrt och min aktieportfölj har därav inte utvecklats positivt, trots att jag tror på bolagen. Det är viktigt att pricka rätt köpläge, på ett annat sätt än vad det är möjligt att göra med fonder.
 
Jag har alltså insett att aktier tar mer tid och kunskap och jag SKA lära mig över tid. Det är en resa ni mer än gärna får följa här i bloggen! Tills jag har lite kött på benen så nöjer jag mig med de aktier jag redan har och hoppas att de ökar lite snart.Hittills har jag endast en liten procent av mitt kapital i aktier, som tur är ;)
 
Sparkonto med insättningsgaranti
Jag är otrogen mot mina banker och har flera sparkonton, jag tycker både att det känns tryggt och kan även få ut lite mer i ränta.
 
Hoist spar: Här har jag ett låst konto på 2 år, Inga uttag eller insättningar. 1,5% ränta.
TF bank: Här har jag ett låst konto med två fria uttag per år. Här kan jag således fylla på. 0.9% ränta.
 
Sparkonto utan insättningsgaranti
Något jag inte tidigare vågat mig på men efter flera samtal med bekanta och efter att även läst på rika tillsammans att han använder sparkonto utan insättningsgaranti, så vågade jag mig på en ytterst liten summa om några tusenlappar. 
 
4spar med fria uttag och 6,5% ränta.
 
Framtida investeringar
Jag kommer nog slänga in ytterligare en mindre summa på ett låst konto hos 4spar med 8% ränta. I övrigt har jag köpt på mig en ny fond i veckan, en fond som gått ner mycket över sommaren och som jag tror kommer gå upp över tid. Hoppas på ljusare tider på börsen redan nu i augusti men om inte annat senare i höst!
 
 
 
Investeringar, Min väg mot miljonen | |
#1 - - Anna, Travel on a Cloud:

Intressant att ta del av dina tips!

Ett litet önskemål: Texten blir svårläst när den är centrerad i bloggen. Kanske kunde du ha den vänsterställd? Tack på förhand!

Svar: tack!! :DAbsolut, provar det direkt ;)
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Anna, Travel on a Cloud:

Så bra. Mycket bättre!

#3 - - Nadia:

Hur tänker du kring att du använder dig av sparformer som inte inkluderas av den statliga insättningsgarantin? Är det en risk du är villig att ta?

Svar: Hej! Är överlag rädd för att ta risker, har bara hälften av mitt kapital i aktier/fonder samt en ytterst liten del på sparkonto utan insättningsgaranti. Så nästan hälften av mina pengar ligger på sparkonto med insättningsgaranti (hoist och tf bank). Skulle inte sätta in några större summor på 4spar, men har hört gott om dom och känner mig inte så orolig för de tusenlappar jag har där :)
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Anonym:

Ja det är ju en svårt avvägning hur stor risk man vill ta med sina pengar gentemot hur mycket avkastning man vill ha. Ibland tänker jag att det kan knappast vara en större risk än att investera i vissa förhoppningsbolag på aktiefronten. Jag har för övrigt en grupp på Facebook där vi diskuterar sparande och investeringar. Den heter sparsmart. Jag tipsade om din blogg där nyss. Antar att det var ok :) gå gärna med i gruppen också.

#5 - - Anonym:

Ja det är ju en svårt avvägning hur stor risk man vill ta med sina pengar gentemot hur mycket avkastning man vill ha. Ibland tänker jag att det kan knappast vara en större risk än att investera i vissa förhoppningsbolag på aktiefronten. Jag har för övrigt en grupp på Facebook där vi diskuterar sparande och investeringar. Den heter sparsmart. Jag tipsade om din blogg där nyss. Antar att det var ok :) gå gärna med i gruppen också.

Svar: Det är det verkligen! Man får känna efter hur mycket risk man klarar psykiskt, jag vill känna att jag klarar att sitta still i båten även om det går ner 30% på börsen.. det skulle jag inte klara om alla mina pengar låg där, tillexempel.
Tack för att du skrev om min blogg!! jätteroligt :)) är nu medlem i gruppen, ska bli kul att följa!
skrivkraften.blogg.se

#6 - - Stefan:

Hej!

Är du medlem i Unga Aktiesparare?

Ett tips för dig som är ung och intresserad av sparande är att gå med! Som medlem har du dessutom förmånen att handla med lägre courtage på Nordnet.

Svar: Gick faktiskt precis med! Ska gå på deras grundkurs i oktober också. Ska bli intressant! :)
skrivkraften.blogg.se

#7 - - Jenny:

Är det inte Swedbanks Robur som fått så mycket kritik i media för urusel förvaltning? Nånting om att avgifter åt upp avkastningen på lång sikt?

Svar: Googlade och ja, de kritiserar Swedbank men främst deras största fonder allemansfond komplett och kapital invest. Jag har aldrig läst någon kritik om deras ny teknik eller technology, och jag tycker avkastningen hittills är värd kostnaden. Swedbank robur ny teknik har gett mig överlägset mest avkastning och har även gått ner minst nu under sommarens dipp, så jag är supernöjd! Min mamma har haft den i massor med år och är också nöjd.
skrivkraften.blogg.se

Upp