Garderob & klädkonto

Tänkte skriva lite om en populär pengaslukare, inte minst bland unga tjejer som mig själv, nämligen kläder. Kring när jag startade bloggen bestämde jag mig för att bli nöjdare med min garderob och med mina köp, så jag tänkte följa upp detta lite! Här kan ni läsa första inlägget om kapselgarderob.
 
I korta drag handlar mitt mål om att ha en smal garderob där det mesta passar ihop. I och med höstens inventering av garderoben så har jag märkt att jag äger mer kläder än vad trott och att jag faktiskt gillar min garderob - en riktig snygg ecomomistas garderob. Det fattades dock lite enkla baskläder, så det har blivit en del inköp sedan förra inlägget skrevs, jag har hela tiden utgått ifrån kapseltänket när jag inköpt något nytt. Det har blivit riktigt bra! Jag har tänkt ett varv extra vid mina köp, och alltid ställt mig själv följande frågor:
 
"När kan jag bära detta plagg - kommer jag bära det ofta?" - Är svaret nej så låter jag bli köpet.
"Vad passar detta plagg till i min befintliga garderob?" - Kräver plagget fler nya inköp så låter jag bli köpet. Är plagget däremot ett komplement till mycket jag redan har, en perfekt pusselbit, så får jag köpa det.
 
Vad har jag då köpt? Kontoutdrag från klädkontot:
APRIL: 25 kr för en liten träningstopp på H&M
MAJ: 400 kr, ett par skor, en polotröja och en festlig tröja på gina tricot och två baströjor på H&Ms rea.
JUNI: 354 kr - en bikini från Nelly, ett par skor, en väska och en jeansjacka på Secondhand, en vit tjocktröja från bikbok.
JULI: 280 kr spenderades på ett par skor från Din sko och på två par jeans för 100 respektive 50 kr st från Åhlens.
AUGUSTI: 65 kr för en (skitsnygg) skjorta på second hand
SEPTEMBER: 200 kr För lite märkesklädesrea på Öland. Närmre bestämt ett par gammelrosa kostymbyxor och en höstig polotröja.
 
PÅ 6 MÅNADER: 1324 kr
SNITT PER MÅNAD: 220 kr
 
 
Bild på några av mina abslut bästa second hand köp för runt hundralappen, älskar dessa jackor från Only, Stockh LM, och Jofama bla!
 
Vad har jag sorterat ut? Det var mycket "crazy" saker som åkte bort ur min garderob. Ni vet den där knallrosa partytoppen som bara passar när man är svinbrun (vilket typ aldrig händer). Tillfälliga trender man fallit för som man knappt hunnit använda innan något nytt blivit trendigt. Reaplagg som man aldrig skulle köpt om inte "den kostar ju bara 30kr" var ett faktum. Även FÖR fina, eller obekväma kläder som man liksom aldrig får tillfälle eller lust att använda, åkte ner i bortskänkes-kassen, som jag förövrigt ska lämna på h&m där en kasse gamla kläder/tyger kan bytas ut mot ett presentkort. Tips!
 
Tankar om inlägget? Berätta gärna hur ni gör för att få en smart garderob. Kram!
Guiden - så blir du sparsam | |
#1 - - Frida G Svensson:

jag är allt för glad i flärd så jag hade inte kunnat klara mig på din budget. Men jag är mycket imponerad av dig ska du veta! =)

Svar: Haha men det förstår jag, fattar nästan inte själv att jag klarat mig på så pass lite i klädväg, tycker också kläder är kul! TACK för så fina ord <3
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Sara:

Hej! Grattis till en låg budget!
Jag köper aldrig på second hand och kan ärligt talat försvara det lite med att jag har en stor storlek. Det finns knappt något utbud då!
Det jag gör är att bara köpa kvalite. Skippa de billiga kedjorna. Man köper 5 gånger fler tröjor jämfört för kvalite.
Självklart kan man inte gå byxlös men i längden tror jag man sparar pengar på att investera i bra saker.
Ny handväska? Köp skinn så den håller. Alla har vi gått på niten med en snygg cool partyväska. De blir ju repiga, tappar färg, handtagen går av... jag köpte minst en ny jobb/skol väska om året.
Sedan jag köpt äka skinn håller de många år.
Är det en åldergrej eller ej?! Det vet jag inte. Jag är liksom 10 år äldre än dig som bloggar haha

Svar: Hej! Tack så mycket :)Vad tråkigt att second hand inte funkar för dig! Men finns ju massa andra sätt att komma runt dyra priser, handla märkeskläder på rea, gå på outlets, kanske att tradera har mer utbud? några exempel. Håller förövrigt med dig om kvalitetsfaktorn i stor grad. dock kan jag tycka att tröjor och toppar ofta håller samma kvalitet oavsett märke. Men väskor och byxor är ofta en annan femma. Jättebra att köpa bättre kvalite på sånt men är dålig på det själv. tycker att det svider så mycket att lägga en större summa på något, haha! Kul att du delade dina viktiga tankar!! :)
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Sara:

Kläder är svårt när man har rejäla kurvor. Däremot fokuserar jag på att sälja istället för att köpa begagnat.
La nu i förmiddags ut halsdukar tex på tradera. Hojta till om du vill se:) Vill inte använda din blogg till reklam.

Svar: Jaa det förstår jag! Har själv problem med byxor och jeans både begagnat och nytt tack vare mina höfter. Absolut vill jag se, länka på! :D
skrivkraften.blogg.se

Upp