Kvinnliga "must have´s"

Har ni tänkt på att konsumtionssamhället i hög grad riktar sig till kvinnor snarare än till män? Så som den gigiantiska skönhetsindustrin som ut i sin spets konsumeras av just tjejer och kvinnor. 
 
Skönhet är en bred kategori innehållandes en massa "kvinnliga behov". Inbillade behov som normaliserats genom bland annat reklam och sociala medier. Som tjej är man helt överöst av "must have´s" och förväntningar kring sitt yttre. Här är några saker vi tjejer förväntas konsumera och därför ofta konsumerar och till och med älskar att konsumera: 
 
  1. Kläder - den genomsnittliga kvinnan shoppar betydligt mer än den genomsnittliga mannen - och som kvinna förväntas man att göra det i en annan utsträckning. -Trenderna svänger kraftigare och vi manas därför köpa nytt
  2. Underkläder och badkläder - vad har killar, ett till två par badshorts typ? 
  3. Skor - tjejer i 20-åldern: ett par nya heels per utgång (kanske inte men nästan). Kontra killar som möjligtvis överväger att köpa ett par nya skor när dom gamla gått sönder (om ens då)
  4. Träningskläder - "outfiten till gymmet är minst lika viktig som prestationen." hur många skriver under? OCH kan vi prata om vad träningkläder kostar??? ursäkta men vem lägger typ 700 kr på ett par tights? (Uppenbarligen en hel del då det är vad ett par snygga tights kostar)
  5. Märkesväskor - helt rimligt att tillägna 5 års sparande, en väska är ju FAKTISKT en investering :) 
  6. Smink - fan va dyrt det är med en sådan basic grej som sminkborstar? helst ska alla produkter vara lyxiga, typ från sephora. Bara där ryker väl någon lax i månaden?
  7. Ansiktsprodukter - nattkräm, dagkräm, antiage, brun utan sol, ansiktsmask (home spa) 
  8. Kroppsvård - scrub, (mer home spa), BUS, diverse bodybutters med olika doft beroende på tillfälle, sololjor
  9. Spray tan - gärna innan utlandssemester (?) 
  10. Hårstylingsprodukter - Listan kan göras lång, obligatoriska torrshampot, hårspray, vårdande serum.
  11. Hårstylningsmaskiner - hur många män har en locktång/plattång/hårfön/våffeltång etc etc. 
  12. Frisörbesök - får det lov att vara extensions för en halv förmögenhet? Eller kanske bara blondering, ombre och lite slingor? - Det blir 3000 kr tack. 
  13. Ögonfransförlängning - var tredje vecka är det dags för påfyllning. 
  14. Nagelprodukter - minst 5 nagellack per säsong. Vem hinner använda de mer än en gång innan de torkat?
  15. Handkräm - ja man måste ha en särskild kräm till händerna 
  16. Nagelförlängning - och diverse nagelvård, nagelbanden måste också vara on top 
  17. Fotvård - hur många produkter behöver en (kvinnas) fot? Och behandlingar? 
  18. Fotkräm - jadå, också en särskild. 
  19. Fillers - var kan man inte göra fillers nu för tiden? (obs! gå inte in och kika på klinikernas hemsidor, jag utlovar dig ett plötsligt stort missnöje med allt från din haka till nästipp, vips så har du nästan bokat tid!!!) 
  20. Plastik - kan sluka ett fett sparkonto snabbt, framför allt nu när rumpförstoring (eller bbl) blivit poppis 🤷 när hakar killarna på den trenden? 
  21. Kosmetiska tatueringar 
  22. Övriga skönhetsbehandlingar - typ vaxning, nopping av ögonbryn, ansiktsbehandlingar 
  23. Tandvård - tandblekning, kanske en betald tandställning i vuxen ålder bara för att rätta till en liiite sne framtand och bli "som en helt ny människa"
  24. Reklam - Inte minst alla tidningar och böcker som tjejer och kvinnor köper i syfte att välja rätt produkt och använda den på rätt sätt, av allt ovanstående. 
Något jag glömt? Listan kan säkert göras betydligt längre. Jag tror att det är viktigt att få syn på vad man som tjej har för konsumtionsvanor just för att det förväntas av en som tjej. Och att man inte bara köper samhällets förväntingar utan vågar bestida dem, får distans och hittar vägar runt allt ytligt man blir överöst av, även om det ibland kommer från bästa kompisen eller är en trend i hela tjejgänget. 
 
Mina största laster från listan: Ska jag vara ärlig så är jag sugen på att konsumera ungefär alla punkter. Hade de varit gratis hade jag inte tvekat till varken fillers eller ögonfransförlängning. Men så roligt ska vi inte ha. På grund av den faktiska kostnaden så skriver jag under på väldigt få punkter - min ytliga sida skriker inte högre än min sparsamhet helt enkelt. 
 
Måste jag ändå säga någon last så är det: Helt klart skor, har fler par än jag behöver - men inget överflöd. Smink gillar jag, men är rätt säker på att de smink jag äger gott på några större pengar då det är billigt smink som dessutom oftast inhandlats på rea. Kläder köper jag så mycket second hand så det knappt kostar något i stort. 
 
Saker jag inte äger: i nuläget äger jag ingen ansiktskräm utan bara någon bodybutter och bodylotion jag fått i julklapp. Jag äger inte några kropps eller ansiktsskrubbar, handkräm, jag har inte köpt nya underkläder så länge jag kan minnas men de jag har funkar bra, jag har inga äkta märkesväskor, jag äger inget torrshampo och ingen hårspray, ingen locktång, plattång eller ens hårfön
 
Behandlingar jag inte gjort: Aldrig fransar, naglar, fillers, jag har knappt vart hos frisören - senaste gången var många år sedan. 
 
 
Har ni några laster från listan och vad upplever ni från er omgivning? 
 
 
Guiden - så blir du sparsam | |
Upp