Frihet

Viktigt att komma ihåg, ialla fall för mig, är att målet med mitt sparande är frihet. Med frihet menar jag tid till det jag VILL göra, inte till att göra ingenting, inte för det mesta iallafall. Saker jag vill göra i min frihet är - skriva två böcker med två helt olika teman. Måla. Jag vill lära mig om aktier och jag vill ha tid till mer personlig utveckling. Jag vill träna mer och börja dansa. Njuta av natur och resa. 

Tidigare har jag sett denna frihet som något långt fram i tiden. Men jag börjar inse att den kanske faktiskt ska portionernas ut lite mer. Och få högre prioritet i nuet. Att jag ska stanna upp och belöna mig med frihet påväg mot målet. 

Ständig frihet ligger absolut långt fram i tiden. Men en hel del frihet nu på sommaren känns rimligt, nu när jag dessutom är halvägs mot mitt sparandemål. Jag börjar känna mig värd att unna mig frihet här och nu. Nu när man faktiskt vet att man lever. 

Det blir ju märkligt att ständigt springa på i ekorrhjulet om det man jobbar mot är just frihet. Då betyder det ju att man inte gör det man vill i livet här och nu. Förstår ni mig? Risken om man inte kan unna sig frihet i nuet är att man aldrig kommer kunna det. Att man alltid sätter nya ekonomiska mål och fortsätter jobba även när man skulle kunna sluta. Den vägen vill jag inte gå i livet, bara om jag skulle älska mitt framtida jobb så otroligt mycket att jag genuint ville fortsätta av den anledningen. Det viktigaste är att vara lycklig, inte att vara lyckad. Även om det ena ofta leder till det andra, man behöver ju faktiskt pengar för att påkosta sig frihet. 

Det blir iallafall inget tungt sommarjobb för mig i år. Jag har redan njutit mycket av de härliga sommardagar vi fått och det ska jag fortsätta med. jag känner mig tacksam för att jag kan njuta och inte bara prestera. 

Jobbar ni mycket i sommar? 



Guiden - så blir du sparsam | |
Upp