Kick off: hösten 2017

En blogg jag läser nästan dagligen är miljonär innan 30. Han inspirerar med allt från investeringar till ekonomisk vardag, och denna gången inspirerade han mig att skapa en ny tradition, nämligen privat kick-off. Ni vet sätta upp mål, diskutera vägar till målen, vad man kan behöva ändra. Som man gör på jobbet fast man pratar om sina privata mål. Att man aldrig tänkt på det tidigare? Det är ju genialiskt egentligen! Och säkerligen väldigt nyttigt.
 
Min sambo var också taggad och vi kom överens om att införa en ny tradition. Miljonär innan 30 har dock bara kick-off en gång om året vilket jag tyckte var för sällan, jag tänker att minst en gång per "termin" är lagom. En vid nyår och en vid sommarsemesterns slut. Det är två tider på året som jag tycker att man naturligt vill se frammåt, komma in i goda rutiner och vara målinriktad. Kick-offen kommer bli en bra pepp!
 
Vi bestämde oss för att ha vår första kick off i fredags. Sagt och gjort så började vi tänka igenom och utforma vad vi ville ta upp på kick-offen. För oss kändes det bäst att ha kickoffen ute på stan, på en lugnare resturang. Vi fixade i ordning oss och tog med oss vår dagordning, det här var punkterna vi avhandlade under kvällens 3 timmar:
  • Investeringar, mål och strategier
  • Mål med våra projekt/"företag" (jag skriver ju bloggen och pluggar, min sambo har eget bredvid sitt vanliga jobb)
  • Vad behöver vi göra i vardagen för att uppnå målen?
  • Gemensam ekonomi, vad kan vi bli bättre på i förhållandet ekonomiskt?
  • Personliga mål, vad kan bli bättre i förhållandet över lag?
Jag kommer inte skriva min sambos personliga mål som vi pratade om, utan mina personliga mål samt våra gemensamm mål: Vad kom vi fram till då?
 
Investeringar, mål och strategier.
- bygga upp en aktieportfölj, närmre bestämt en utdelningsportfölj
- Omfördela fondportfölj för att sprida risken mer
- Informera mig mer om andra investeringsmöjligheter, bitcoin?
 
Mål med våra projekt/ "företag"
- Ändra layout och eventuellt även bloggsida framöver.
- Lägga till innehav på första sidan
- Formulera konkretare mål här på bloggen
- Beträffande skolan måste jag börja plugga mer regelbundet och börja ta igen de kurser jag inte klarat.

Vad behöver vi göra i vardagen för att uppnå målen?
 - Avsätta minst en timma per kväll för jobb/blogg/plugg
- Skapa bättre arbetsmiljö i hemmet, skaffa skrivbord/"kontorshörna"
- Gå och sätta oss på bibloteket eller ett fik på kvällarna ibland och jobba tillsammans
- Ha mer kontinuerlig koll på investeringarna, avsätta lite tid till detta.

Personliga mål, vad kan bli bättre i förhållandet allmänt?
- Bli bättre på städning (framför allt jag) städa när man är ensam hemma, kommunicera och dela upp städning.
- Min sambo ska ha en matlagningsdag i veckan där han lagar något lite finare
- Vi ska komma ut mer tillsammans, på ett glas vin, en fika, fler promenader och utemiddag någon gång i månaden för att komma ifrån "comfort zone". Lätt att man blir lite för bekväma med varandra.

Gemensam ekonomi, vad kan vi bli bättre på i förhållandet ekonomiskt?
-  Vi kommer prova den metod som är mest närliggande för att kunna ha ett gemensamt matkonto. Jag överför min del av matbudegeten till min sambo och sedan veckohandlar jag med hans företagskort (får poäng)
- Jag inventerar då köket och kollar på en allmän veckohandlingslista vad som fattas av det viktigaste.
 - Vi ska ha en dejtbudget på 500 kr per person och månad (rolig punkt!). 500 kr ska räcka till fika, ett glas vin, en utemiddag i månaden. Vi behöver helt enkelt se till att komma ut mer ihop! Tror det är nyttigt. 
 
En liten bild!
 
Yes! Det var våran första kick off och vad vi berörde. Kunde kanske blivit lite mer djupgående men vi är ju nybörjare ;) Vi var nöjda och det var väldigt mysigt och roligt att inviga traditionen! Rekommenderar starkt er som är sambos att prova!
 
Har ni gjort något liknande och vad tror ni om idén?


Guiden - så blir du sparsam | |
#1 - - O.:

Läste också om kick off i miljonär's blogg och har också funderat på att införa det en gång varje kvartal typ, ni tog ju upp riktigt bra och konkreta punkter. Låter som det var en givande kväll :)

Svar: Vad kul! Ska hålla utkik efter det på din blogg så kanske vi får inspiration till nya punkter inför nästa kick off ;) verkligen givande att få diskutera sina mål i en mer formell miljö! :D
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Fru B.:

Låter som en bra kväll!
Smart att ha det två gånger per år.
Det där med dejtbudget låter ju super! Den idén ska jag sno 😉🤗

Svar: Kul att du gillade idéerna 🤗 Dejtbudget är nog bra både om man vill få bättre koll och minska sina utgifter och om man är dålig på att komma ut och vill peppa sig själv att slösa lite mer på det. 👏
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Hon som spar:

Precis som ni blev jag och sambon inspirerade att köra en kick-off! Vi planerar att göra det nu i oktober.

Vi noterade i våras att vi spenderar alldeles för lite tid tillsammans och att all tid är så spontan. Numera har vi en "parkväll" i veckan. En fast dag varje vecka som båda måste respektera. Har man av olika anledningar inte möjlighet den dagen får man ansöka om ledigt och i samma veva planera in en annan dag som "parkväll" den veckan. Har fungerat väldigt bra för oss. Det är lätt att prioritera allt annat än gemenskapen när man bor ihop.

Kul för övrigt att läsa om era mål och planer :)

Svar: Åh vilken smart idé!! För oss så är problemet att vi är för bekväma med varandra. Vi båda är hemma mycket och umgås mycket, äter ihop och kollar filmer osv, men inte så som vi gjorde i början, om du fattar? Vill liksom få in mer spänning igen, mer romantik och anstränga oss mer liksom haha! Så hoppas det ska bli mer sånt om vi går på mer dejter, umgås mer utanför hemmet :)
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Anonym:

Min kille och jag är verkligen + och -
Han är sjukt spontan och jag är kontrollerande. Han skulle kunna boka en resa och säga packa din väska vi åker ikväll och jag skulle få sån panik att jag skulle tvärvägra att åka. Häromdagen fick jag reda på att han bränt 5000 på ca 10 dagar (inte inkluderat hyra och andra utgifter) 5000 på skit... Och han visste inte ens på vad han lagt det på..... Jag blev ju asförbannad (även om det är hans pengar) - men han är sååå jävla dålig med pengar. Jag är inte jättesnål jag heller, absolut inte, men lite tänker jag iallafall. Men jag tror att han vaknade till lite efter det... Vi flyttar ihop i januari och jag är LIVRÄDD att han ska slösa bort alla pengar. Så jag kommer faktiskt KRÄVA att vi sparar pengar båda 2 ifall något händer. Men skulle mer än gärna vara mer som du och din kille men han lever verkligen för dagen och har gjort det under de 4 år vi varit tillsammans. Haha inser precis hur mycket vi kommer att tjafsa om ekonomi 😄

Svar: hahaha oh my! Så kul att läsa! och känner verkligen med dig!! Kanske kan hjälpa att sätta upp sparmål tillsammans med honom? typ börja använda dreams? tur att ni hållt ihop så länge iaf så att du vet hur du ska hantera honom ;) ibland är det bra att vara motpooler också, lätt att det blir för mycket av det ena, som för oss som måste pressa oss själva för att unna oss något haha.
skrivkraften.blogg.se

#5 - - Anonym:

Min kille och jag är verkligen + och -
Han är sjukt spontan och jag är kontrollerande. Han skulle kunna boka en resa och säga packa din väska vi åker ikväll och jag skulle få sån panik att jag skulle tvärvägra att åka. Häromdagen fick jag reda på att han bränt 5000 på ca 10 dagar (inte inkluderat hyra och andra utgifter) 5000 på skit... Och han visste inte ens på vad han lagt det på..... Jag blev ju asförbannad (även om det är hans pengar) - men han är sååå jävla dålig med pengar. Jag är inte jättesnål jag heller, absolut inte, men lite tänker jag iallafall. Men jag tror att han vaknade till lite efter det... Vi flyttar ihop i januari och jag är LIVRÄDD att han ska slösa bort alla pengar. Så jag kommer faktiskt KRÄVA att vi sparar pengar båda 2 ifall något händer. Men skulle mer än gärna vara mer som du och din kille men han lever verkligen för dagen och har gjort det under de 4 år vi varit tillsammans. Haha inser precis hur mycket vi kommer att tjafsa om ekonomi 😄

Upp