Håll koll på det tråkiga

God kväll på er!

Tack för alla intressanta kommentarer på mitt förra inlägg! Kul att ni är så engagerade! :) Men, från ett väldigt djupt och personligt ämne övergår vi till kvällens inlägg som ska handla om en mer praktisk och tråkig sak, men för den delen något som är lätt att förändra och som kan förbättra hushållets ekonomi rejält.

Efter förra inlägget vet vi alla att man kan kalla mig kontrollfreak. Jag hade ångest för att flytta hemifrån just på grund av alla ekonomiska beslut kring både det ena och det andra som man behöver ta ställning till. Jag har sagt det förr – att vara student och bo hemma är rätt gött ändå, jag skulle inte kallat mig fattig, och inte var det så mycket att fundera över heller, inga ekonomiska beslut att ta kontroll över utom de roliga – sparande och investeringar.

Jag som delvis älskar privatekonomi kan absolut inte säga att jag älskar försäkringar, att deklarera eller att jämföra elpriser som jag vill prata om nu.  El är ju nämligen också privatekonomi och det gäller att inte stoppa huvudet i sanden för att något känns tråkigt. Pengarna man förlorar på ett dåligt elavtal blir ofta osynliga, försvinner iväg på autogiro och det kanske är just därför det blir lätt att förbise sina elkostnader.

Jag som räknar kronor skulle inte vilja förlora pengar på ett dåligt elavtal. Skulle jag i efterhand upptäcka att det finns bättre alternativ så skulle jag bli oerhört frustrerad över de pengar som gått till spillo helt i onödan. Jag jämförde därför elavtal noga innan jag och min sambo köpte ny lägenhet i våras.

 

Jag använder Compricer för att jämföra allt från shopping till sparkonton, och så såklart till att jämföra elen. Jag vill med detta sagt tipsa er att ta en minut och klicka in er på bilden ovan, och gör en kostnadsfri sökning som visar om du har valt det mest gynnsamma elavtalet för ditt postnummer.

All ekonomi är inte rolig, men jag tänker att många, liksom jag har gjort, hade kunnat spara massor genom en så enkel sak som att byta elavtal. Ni får gärna berätta om sökningen gav er något, kommer ni byta avtal?

Förövrigt är jag tillbaks med något lite mer kittlande inlägg till helgen ;) godnatt!

 

Guiden - så blir du sparsam | |
#1 - - Sara:

Hej! Jag är håller helt med om att man ska jämföra priser! Då jag tidigare jobbat på ett elbolag tänkte jag tipsa och varna lite.
1) Kontroller hur mycket du förbrukar. Personligen förburkar jag 1000 kwh per år. Om jag sparar 5 öre på priset genom att byta..... ja ni kan ju räkna själv hur mycket det blir :)
2) Tänk på att det kan komma "staffavgift" om ni bryter ett bundet avtal i förtid
För min del blir det för små pengar för att det ska vara värt att byta

Däremot bytte jag hemförsäkring nyligen. Fick massor av rabatt via mitt fackförbund. Bytte bolag och sparar 1600 kr på ett år!

Svar: Hej! Det var helt klart bra att klargöra! Har jobbat med att sälja elavtal och då minns jag att det var jätteviktigt att påminna om eventuell straffavgift. Så det ska man verkligen kolla upp!
Smart att kolla upp hemförsäkringen, det kanske får bli nästa tråkighetstips haha!

Tack för att dina bra tips <3
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Sara:

Just när det gäller el betalar jag gärna några kronor extra för miljömärkt el från förnyelsebara resurser. Den billigaste elen kommer ofta från fossila bränslen vilket är väldigt dåligt för klimatet. Så det tycker jag är viktigt när jag jämför elbolag och deras erbjudanden. :)

Svar: Ja det kan jag hålla med om! jättebra att du delade den viktiga synpunkten!! :)
skrivkraften.blogg.se

#3 - - J:

Bra tips :).

Svar: Tack! Kul att du gillar :D
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Lena Su:

Hej!
Jag har precis börjat läsa din blogg! Jag har sett att du kommenterar Blondinbella och Pingis blogg.
Tack för tipset med Compriser! Jag har GodEl som elleverantör Det är ju ett miljövänligt bolag som också ger till välgörenhet så jag stannar nog kvar. Jag skulle kunna tjäna 200 genom att byta till Fortum men jag stannar nog kvar.
Hälsningar,
Lena S

Svar: Hej! Vad kul att du har hittat hit! :) compricer är så smart, vad man än vill jämföra! Men låter som du har ett elbolag med många fördelar, ibland är det viktigare än priset. Ha en fin dag!
skrivkraften.blogg.se

Upp