Vad behöver du för att börja spara?

Innan det gör någon nytta att prata om sparknep och investeringar så behöver du hitta din inre glöd – den som ska få ditt hjärta att klappa extra hårt för de där insparade kronorna. Kanske har du den redan. Den där tydliga meningen med ditt sparande. Kanske är det frihet, en bil, resor, ett bröllop eller något annat personligt som just du drömmer om och som kräver ett sparande. Med utgångspunkt i mig själv vill jag ge er läsare lite inspiration. Följande brinner jag starkt för i mitt sparande:

Frihet
Jag vill inte vara tvungen att jobba i framtiden. Kanske kunna jobba deltid, ta lite extra semester då och då eller vara föräldraledig länge. Gå i pension tidigare. Kunna välja riktning i livet oberoende av ekonomiska krav. Kunna välja att skriva, måla eller resa en tid i livet utan att behöva oroa mig för att pengarna inte räcker till. Detta mål handlar dels om sparande men det driver också på mitt intresse för fonder och övriga investeringar. Att få mina pengar att jobba för mig och ge mig utdelning i framtiden. 

Barn
Jag har alltid velat skaffa barn. Helst inte allt för sent i livet. Kanske om bara några få år. Ibland tänker jag på mina framtida barn när jag lägger undan några extra kronor. Jag vill inte att en graviditet ska betyda ekonomisk stress för mig. Jag vill ha råd med allt som en bebis innebär. Kanske kan jag även uppnå målet att ha möjlighet att vara hemma mer med mitt barn och aldrig behöva oroa mig för pengar. Låter inte det eftersträvansvärt? Att slippa jobba ihjäl sig och ha tid att uppleva de värdefulla småbarnsåren. Om du redan har barn så kanske mer tid med barnen också kan vara en viktig morot till sparande.

Boende
Jag och min pojkvän bor i en underbar lägenhet sedan ett år tillbaka som många gånger förmedlar livskvalité. Men ännu mer drömmer jag om den dagen när vi förhoppningsvis kan köpa oss ett hus på en havstomt inte allt för långt från staden. Jag drömmer om alla de där villa-bekvämligheterna som faktiskt gör det lättare att njuta av livet. Att känna havsdoft när man slår upp altandörren. Att kunna gå ner till bryggan i badrock på ett morgondopp och sedan dricka kaffe på en morgonsolig altan. DET motiverade mig att hoppa över latten på väg till skolan idag.

Båt
Märker ni att jag älskar havet? Tänk att kunna ha en liten båt med sovhytt och kunna besöka öde öar. Picknicka ensamma på soliga klippor och kunna sova ute i det fria på vågorna.

En bra idé när ett mål känns långt borta är att omvandla värdet på målet till värdet på en utgift som är en last för dig

En weekend resa till london, paris eller barcelona, eller en vecka till solen: värde omkring 3000 kr, motsvarar:
100 st koppar kaffe/brukar nocco á 30 kr.
50 st uteluncher á 60 kr.
10 tröjor till värde av 300 kr st.

En rimlig kontantinsats 200 000 kr:
Ögonfransförlängning var 4de vecka á 1000 kr och nagelförlängning var 4e vecka á 500 kr kostar tillsammans på 10 år ca 200 000 kr. Mycket pengar i längden.

200 000 är även ungefär vad uteluncher 5 gånger i veckan i 10 år uppgår till.

Detta var några allmänna exempel på laster. Själv har jag nog inte direkta ”laster” som stör i den utsträckningen att jag behöver göra mig av med dem. Det har jag redan gjort för länge sedan. Ibland har jag gjort mig av med för mycket. En viss måtta slöseri behöver även den bäste i vardagen.

Har du några laster. Väskor? Märkeskläder? Träningsprylar/pt-pass? Onödigt dyra gymkort? Lån eller abonnemang som du kan förhandla ned? Ta en funderare och hitta motivation i omvandling till sparmål.

Trevlig kväll!!

(just det glömde säga, i´m back bitches, enyoy!)

Guiden - så blir du sparsam | |
Upp