Fonder vs. Aktier

Hej på er! Jag vill börja med att säga att jag varit krasslig till och från och även jobbat en del kombinerat med tentaperiod, därav dålig prioritet för blogg. Mitt mål är att uppdatera med åtminstone två ordentliga inlägg i veckan och kanske något lite enklare inlägg utöver det. Så ni vet!
 
Nu till dagens ämne. - Sedan jag blev aktiv på börsen så har min strategi varit learning by doing. Jag har pysslat med både fonder och aktier. Idag vill jag skriva om något som jag verkligen lärt mig under det knappa år som jag hållit på - fonder är sjukt mycket lättare att lyckas med än aktier. Man måste vara betydligt mer påläst för att lyckas med akiter. Det är massor av faktorer att ta hänsyn till som påverkar huruvida dina aktieköp blir lyckade.Dessutom måste du har mer koll på dina aktier. De bredare fonderna kan sköta sig själva på ett helt annat sätt. 
 
Här nedan kan ni se mina aktieportföljers utveckling på såväl avanza som nordnet, lägg även märke till mina fonders utveckling som väger upp utvecklingen till nästan 9% uppgång sedan köp, det är annat än aktierna! tur att man ändå har förhållandevis små summor i aktier. Kommer inte köpa mer innan jag lärt mig mer!

Vad behöver man kunna för att lyckas med aktier (vad vill jag lära mig)?
  • Först och främst så behöver du ha koll på hur man analyserar ett bolag. Hur man läser en årsredovisning tillexempel. Hur marknaden för branschen ser ut och dylikt.
  • Att bevaka och köpa i exakt rätt läge är också viktigt, och därmed också förstå vad som är ett bra köpläge för den specifika aktien. Kunna läsa av aktiens utveckling och dylikt är därför nödvändigt.
Jag kan inte ovanstående. Jag vill lära mig och jag tar små steg i rätt riktning. Jag stressar inte fram någonting och är i nuläget nöjd med att ha största delen av mitt kapital i fonder. Det har gått utmärkt som ni ser!
 
Är ni duktiga på aktier? Kör ni både aktier och fonder? Dela gärna era tankar!
 
 
Investeringar, Min väg mot miljonen | |
#1 - - O.:

Håller helt med dig, fonder är så mycket bekvämare/enklare! Mina aktier pendlar på +/- från morgon till kväll och fonderna har enbart tickat uppåt! Har därför samma tankesätt som dig, att jag under 1 års tid (minst) skall spara 75% i fonder och max 25% i aktier och bygga mig en bättre kunskapsgrund på aktier, men hittills har jag mest aktier och det är det jag köpt mest av - det är ju så jäkla kul. Men det skall bli ändring nu från o med löning!

Svar: Kul att vi tänker så lika! Hur gör du för att lära dig mer om aktier? Tycker det är svårt att komma igång :)
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Sara:

Hej!

Fonder är mindre risk och jag väljer att investera i mest fonder då det är för ”dummies”
Brukar tänka att jag inte är höginkomsttagare och därför är mina pengar inte något jag vill förlora.
Sedan är jag civilekonom och då har jag läst en grundkurs i aktiekunskap och det kliade i fingrarna. Som civilekonom möter man ofta fördomen ”ja men då kan du aktier och bolån” nej det är inte det man läser, man läser ofta företagsekonomi och inte privatekonomi. Jag läste mest konvernredovisning och det hjälper knappast mig privat 😊
En grundkurs räcker inte alls tycker jag. Risken är betydligt högre än fonder (där ser man tydligt risknivå) och man för snabbt misstag. Jag investerar därför småpengar och tänker ”detta kunde varit en tröja för 199kr”
Så mindre kläder och några fler aktier har jag kört i år. Aktierna sket sig minst sagt, men samtidigt har jag lärt mig massor. Bara att förstå stoplos, P-E-tal osv är ju ett stort steg.
Alltså är min filosofi stående inköp i många fonder (10st/mån) och sedan ”unna mig aktier” då och då

Svar: Kul att du delar med dig! :) Håller med dig att en grundkurs inte räcker! Så många bitar att förstå och ta hänsyn till.
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Z:

Sara varför just 10 fonder i månaden? Tycker det låter mycket. En global indexfond tillsammans med en sverige index och tillväxtmarknad index ger all diversifiering som behövs på sikt.

Svar: Hej! Jag är på Saras bana. Det finns många spännande index i världen, jag har tex Kina och Indien samt en allmän asienfond. Och även ett index för ny teknik samt ett för teknik :)
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Finansessa:

Jag kan säga att även om man som jag gjort har studerat aktier, jobbar med aktier och har utbildning (såkallad investeringslicens, swedsec) så betyder inte det att man per automatik alltid kommer lyckas i sina aktieköp... Fonder är då en betydligt säkrare väg. Däremot är det ju ojämförbart ROLIGT att köpa aktier, och investerar man i rätt bolag kan det gå hur bra som helst. (Även om det inte blir så kul när det dalar, vilket man också tyvärr känt på!) Så det är till början en god idé att blanda fonder och aktier ganska rejält. Om man verkligen vill känna på aktier kan man ju köpa en aktiefond bara för att känna av marknaden. :) Men som sagt, inte mycket slår hur kul det är med aktiehandel!

Svar: Förstår hur du menar!! Vill vekrligen lära mig mer så jag med gott samvete kan unna mig aktier :) aktiefonder kör jag flitigt på!
skrivkraften.blogg.se

#5 - - Sara:

Hej!
Så här delar jag upp mina fonder:
1) Fond som är pensionspar (fonder som ändras efter din ålder, högrisk när du är ung, låg risk ju närmare pensionen du är)
2) Global indexfond
3) Svensk indexfon
4) Högrisk sverige aktiefond
5) högrisk europa aktiefond
6) högrisk global aktiefond

Jag köper både trygga lågriskfonder och högrisk (som jag har råd att förlora)

Jag är absolut inte expert på fonder men mina första fonder är ifrån 1992. (köpes av mina föräldrar) En del har gått bra och andra mindre bra. Därför lägger jag inte alla ägg i samma korg.

Jag är ingen expert men så här gör jag :)

Svar: Är helt på din bana! Kul att läsa hur du delar upp :)
skrivkraften.blogg.se

#6 - - Lovisa:

Jag äger endast aktier och tycker det funkar riktigt bra. Jag har aldrig öppnat en årsredovisning utan läser endast nyhetsnotiserna som kommer vid delårsrappoertna/årsrapporrten. Sedan använder jag även Börsdata.se för att utdelningstrend och liknande. Sedan är jag medlem i Unga Aktiesparare och läser Aktiespararnas tidning.

Jag har faktiskt väldigt dålig koll på fonder då jag aldrig har handlat med dem. Eftersom jag är relativt ung (27 år) så klarar jag hög risk och då är aktier ett intressantare alternativ än fonder. Jag kan tipsa om att följa duktigt aktiefolk på Shareville, därifrån har jag hämtat mycket kunskap, tips och inspiration.

Men när jag kikar på dina urklipp så blir jag nyfiken på varför du har köpt aktierna som du har köpt. Vad ser du i Enrad, Active Biotech och Cherry till exempel? Cherry är nog ett bra köp på något års sikt dock.

Svar: Kul att det går bra för dig med aktier! Tack för bra tips, tar åt mig! :) haha ang mina aktier - Enrad var ett tips från släkting som trodde på dom, active biotech var min första aktie och gick upp 60%innan den gick ner det bubbla, cherry var nog bara något nyhetsbrev jag trodde på (också bland mina allra första aktier)
skrivkraften.blogg.se

Upp