Ny fond

Idag påbörjade jag mitt "lågrisk konto" , mitt Aktie-fond konto på Avanza där jag kommer ha denna fond som ni kan se nedan, och kanske någon mer,  räntefond. Jag har länge velat ha en fond med låg risk men inte hittat någon med tillräckligt hög avkastning. Det får ju gärna vara några procent avkastning per år för att det ska kännas värt, annars kan man ju lika gärna lägga pengarna på ett sparkonto med insättningsgaranti. Tycker inte ni det?
 
Denna har jag iallafall spanat på ett tag. När jag såg att den inte gått ner någonting under sommarens dipp så blev jag övertygad om att den blir en bra livlina. Nu åkte 10 000 kr in här men min plan är att det ska bli 20-30k inom kort.
 
Som sagt så la jag denna fond på ett AktieFondkonto där man skattar 30% på vinsten istället för ca 0,4% på hela innehavet som man gör på ISK. Har bara hög och medelhög risk på de fonder som ligger på mitt ISK. Tror ni det är en smart uppdelning? Hur gör ni? 
 
 
 
Investeringar | |
#1 - - Sara:

Hej!

Jag läser en hel olika ekonomibloggar. De flesta rekommenderar räntefonder på fondkonto och övriga fonder tex aktiefonder på ett ISK.
Detta då räntfonder ger mindre utdelning.

Svar: Hej! Skönt att du gav mig bekräftelse på detta, så jag inte gjort något helgalet här nu haha, :) Trodde mig också ha läst det tidigare, och logiskt sätt lär det ju vara bäst tänker jag.
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Lotta:

Det beror ju lite på hur mycket pengar man har på kontot och hur länge.
Om det är så att man har små summor på ett isk så blir ju totalkostnaden/år inte så hög medan det kan bli en hel del kostnad att skatta 30% på "vinsten". Här borde det finnas någon käck liten kurva som kan visa detta men vid en snabb googling kom jag in på denna https://rikatillsammans.se/vad-ska-man-valja-en-vanlig-aktiedepa-en-kapitalforsakring-eller-ett-investeringssparkonto/ Det ger iaf en liten hint om vilket som är bäst.

Svar: Precis! Känns svårt att räkna ut vilket som är bäst. Tack för artikeln! Det han skriver känns väldigt vettigt. Jag tror dock på högre avkastning än 2-3 procent/år på min nya fond som jag planerade i AF. Men börsen kan ju också gå åt helvete och då tycker jag det är skönt att inte ha allt på ISK, där man får betala för nedgången. Haha.
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Lisa:

Så roligt med svenska miljonärer haha.
En miljon är ju endast 100 000 euro...
Åtminstone låter det ju fint..

Svar: Tänkte också på det här om dagen, tråkigt att det är så svårt att få kalla sig miljonär i andra länder, är ju nog så svårt här i Sverige skulle jag säga 😁 jag tycker en miljon svenska kronor är jättemycket att lyckas spara ihop!
skrivkraften.blogg.se

#4 - - Z:

Det hade varit intressant med ett inlägg där du går igenom din plan för att uppnå målet en miljon innan 25. :)

Till exempel hur mycket kapital du har idag, månadssparande, hur mycket risk du är villig att ta för att uppnå målet och vilken avkastning du förväntar dig att per år. Mer om din plan helt enkelt, så det blir enklare att följa vägen till målet.

Kul med en ung tjej som är intresserad av sin privatekonomi och sätter upp ambitiösa mål!

Mvh
Z

Svar: Hej! Det är en jättebra idé och jag kommer helt klart skriva mer om det!! Tack för fina ord och kul att du gillar bloggen <3
skrivkraften.blogg.se

#5 - - Nea:

Har läst lite på din blogg och undrar om du kan ge mig råd i en fråga. Sorry för lång text. Efter fyra års studier på universitet och ett halvårs arbetslöshet blev jag fast anställd i år. Nu har jag sparat till en buffert och tänker börja fondspara. Jag är ingen expert men har hyfsad koll på hur jag lägger upp min ekonomi och hur jag väljer fonder.

Grejen är att min sambo inte har något självförtroende ekonomiskt. Han är verkligen ingen som slösar pengar och sparar varje månad. Dock på ett sparkonto med låg ränta. Det är som att han inte vågar göra något aktivt val när det gäller sina pengar. Jag hade gärna velat köpa bostad längre fram och hoppas vi kan försöka spara ihop till en kontantinsats. Hade önskat att han kunde bli smartare när det gäller var man placerar sina pengar och skaffa sig mer kunskap kring det. Kan tillägga att han inte har med sig den här kunskapen hemifrån, hans mamma är en sådan som blint tror på bankrådgivare istället för att själv resonera och ta beslut. Med mina föräldrar är det tvärtom.

Egentligen så vill jag inte lägga mig i för mycket då det är hans pengar. Men samtidigt känns det som jag drar lasset när det gäller alla "vuxen"-grejer medan han har så dålig koll att jag ibland blir irriterad.

Hur gör jag för att han ska bli intresserad av sin ekonomi? För mig är det en självklar grej eftersom det ligger i mitt egenintresse men han verkar bara tycka det är komplicerat och jobbigt.


Svar: Hej! <3 Det var en rolig men svår fråga. Kan börja med att säga att jag tycker det är jättebra att han sparar, bara där har han kommit en bra bit på väg för att bli ekonomiskt framgångsrik. Sen vet jag själv att det kan vara svårt att få tummen ur och börja investera. Jag själv har sparat pengar sen jag var 17 men började inte investera fören nyligen när jag var 20 år. Man blir så lätt bekväm och låter tiden gå. Varför blev jag då intresserad av fonder till slut? Jag inspirerades av min mamma när jag förstod hur mycket hon tjänat på sina investeringar, på kort tid. Hon tjatade på mig och delade med sig av sina tips och sin kunskap. Och jag härmade helt enkelt henne med det mesta i början. Annars hade jag nog också tyckt det var för komplicerat och jobbigt och skjutit upp det. Vad jag vill säga med detta är att det är en STOR TILLGÅNG att ha en förebild, någon som kan berätta om sina investeringar, förklara hur man gör och inspirera. Jag tycker det låter som att du kan bli denna personen för din sambo. Den som inspirerar honom. Hans intresse för investeringar kan komma genom dig. Så jag tycker du ska satsa på att komma igång själv först, välj ut några fonder att börja spara i, prata med din sambo om hur det går för dig och erbjud dig att lära honom hur man kommer igång. Genom att du kommer igång så kanske han även förstår att det inte måste vara så komplicerat och jobbigt. Förklara för honom vad hans pengar skulle kunna vara värda om han hade haft dom i en indexfond de senaste åren, ja du fattar! Inspirera honom helt enkelt. Om du tycker det är obekvämt att pressa honom med HANS pengar så kan du ju istället prata om dina egna pengar, vad du placerar i, hur mycket dom växer dag för dag och vad du planerar för fondköp. Gör fonder till ett samtal vid middagsbordet. Ganska övertygad om att det kommer bita på honom till slut! hoppas mitt svar hjälpte dig lite på vägen :)
skrivkraften.blogg.se

#6 - - Sara:

Hej Nea!
Jag förstår din irritation på sambon. Samtidigt skulle jag vilja vända på det hela och säga: Vet du hur många det är som inte sparar?
Om han sparar på ett sparkonto så är det ju väldigt bra jämfört med många andra. Det står ju ofta i media osv om att människor inte klarar av en oförutsett kostnad i Sverige. Om han sparar pengar (på ett dåligt sparkonto) så tycker jag du ska ge honom cred för det.

Svar: Håller med dig om att det är ett STORT steg att överhuvudtaget spara pengar, det förtjänar helt klart cred. Sen kan jag tycka att det är lite synd när inflationen äter upp pengarna, jag tycker absolut man ska komma igång och låta pengarna jobba upp sig i investeringar. Det kan bli så otroligt stor skillnad över tid om man bara lägger pengarna i något så enkelt som en eller ett par olika indexfonder jämförelsevis med ett dåligt sparkonto. :)
skrivkraften.blogg.se

#7 - - H:

Jag har en ekonomisk ådra i mig sen barnsben och alltid fått kickar av att spara och se pengarna växa. Har blivit expert på att leva snålt som student och sjukskriven men ändå lyckats spara pengar under tiden samtidigt som jag ensamt betalat av lån för bostadsrätt, alla räkningar, CSN-lån osv. Jag har det i mig helt enkelt men däremot kan jag INGENTING om olika sorters sparande. Jag har två fonder, en som mamma startade när jag föddes och sparade en liten slant varje månad i och sen investerade jag själv för några är sedan i ett fondsparande men väldigt lågt månadssparande. Förutom dessa två fonder som växt på sig bra så har jag rätt så nyligen kommit upp i sexsiffrigt sparbelopp på egen hand som jag valde att förvalta på en annna bank än den jag haft "i alla år"..... då den har lite högre sparränta än min andra. Men nu till mina frågor...

Vad är indexfonder? Behöver man hålla kolla på fondernas upp och nedgångar och byta fonder som med aktier? Jag är så feg att ta risker med pengar för att jag ej vill förlora och har så dålig koll på allting. Men samtidigt vet jag att om jag väl skulle sätta mig in i det på riktigt skulle jag få världens kickar och säkerligen ett mycket större sparande på kortare tid. Tips på hur man lär sig o vad betyder indexfonder? Varken mamma eller pappa håller på med fonder.... hur mycket investerar du i en fond varje månad? Och hur mycket växer den i snitt? Förlåt för lång kommentar :) men älskar denna typ av bloggar 😃🙌🏻

Svar: Hej och förlåt för sent svar! Kul att du delade med dig. Låter som du har himla bra förutsättningar för att komma igång och investera mer! Gör inte som jag gjorde i många år och skjut upp det. sexsiffriga belopp bör få möjlighet att växa. Det är inte svårt att lära sig om fonder, bestäm dig bara för att ta tag i det är mitt råd! finns massor att läsa i exempelvis economistagruppen på facebook eller för den delen om man bara googlar sina frågor.
Jag ska försöka ge dig lite hjälp på vägen! Vad är en indexfond? En svensk indexfond följer hela Sveriges börs. Ett globalt index följer hela världens börs. Indexfonder är alltså väldigt breda och absolut inte samma risk som en enskild aktie och du behöver inte byta fonder på samma sätt. Fonder ska man som regel ha på lång sikt - det är svårt att pricka upp och nedgångar. Om jag var i din sits hade jag öppnat ett konto på avanza och köpt exempelvis avanza zero som är en svensk indexfond, och några fler fonder som du kan hitta succesivt medans du lär dig mer. Putta in några tusenlappar per månad tills halva ditt sparade kapital ligger i fonderna. Exempelvis! Jag fyller på mina fonder och mitt sparkonto så att de är ungefär lika stora - jag har alltså mycket oinvesterade pengar. Fråga på om det är något mer du undrar! Stor lycka till!! :)
skrivkraften.blogg.se

Upp