Sparberoende - Ekonomisk anorexi

Onsdag. Jag började min lediga morgon med frukost framför lyxfällan. Ni kanske kan gissa att jag älskar lyxfällan? Deras jobb är faktiskt ett av mina drömjobb, kanske inte just biten att befinna sig på en tv-skärm men att jobba som ekonomisk rådgivare och sätta sig in i individers ekonomi, utforma budget osv. Spännande!

Avsnittet jag såg idag handlade om en kille som var spelberoende. Spel är över lag en vanlig problematik hos lyxfällans klienter. Shoppingberoende är en annan. Tänk om dessa individer kunde vända sitt beroende till ett sparberoende och få samma effekt utan att utgöra lika stor skada för sig själva? Något jag tror är fullt logiskt möjligt.

För ja, man kan nämligen bli sparberoende, eller bli lidande av ekonomisk anorexi. Testa att googla något av dessa begrepp, de verkar över huvud taget inte finnas beskrivna? Baserat på detta är nog inte sparberoende särskilt vanligt förkommande. Vilket gör mig lite besviken, haha, men det är väl förvisso inte bra att vara beroende av någonting, allt kan ju bli dåligt i för stor mån, även annars hälsosamma saker så som träning och sparande.

Jag har varit alldeles för sparsam i perioder och mått riktigt dåligt över att slösa pengar, jag skulle alltså placerat mig själv i kategorin sparberoende om jag ser tillbaka ett par år i tiden. Jag kunde få grov ångest om jag fick någon oväntat utgift och jag unnade mig i stort sätt aldrig någonting. Kickarna av sparandet var enorma och varje gång jag lät bli att unna mig kände jag stor tillfredsställelse.

Så ser det inte ut i nuläget och det är jag tacksam över. MEN jag ser inte tillbaka och tänker att jag hade ett mycket sämre liv för att jag inte åt ute eller fikade. Jag tänker inte tillbaka och ångrar mig så som jag förmodligen hade gjort om jag shoppat bort, eller spelat bort, 100k. Min osäkerhet som yngre tog sig utlopp i ett beroende som var betydligt snällare mot min framtid än vad andra beroenden kan vara.

Varför blev jag då sparberoende? Jag tror på ett samband mellan kontrollbehov och sparsamhet. Många människor, i synnerhet yngre människor, använder sig av utomstående medel för att kompensera osäkerhet i sig själva och avsaknad av identitet. Medel som ger en känsla av kontroll i tillvaron. Spel-,sex-,eller drogmissbruk, ätstörningar, kriminalitet eller ännu vanligare problematiker som träningsberoende eller shoppingberoende är otroligt vanliga sätt att ta kontroll över sitt skakiga liv, sin skakiga identitet och även sätt att få bekräftelse, känna sig duktig.

Jag föll in i ett sparberoende när min tonårstid vad skakig. Därför vet jag att ovan nämnda beroendeformer går att jämföra med sparsamhet. Det jag vill nå fram till i detta inlägg är att sparsamhet urskiljer sig positivt från ovan nämnda beroendeformer, enligt min mening.

Om du har några dåliga vanor som ger dig tillfredställelse. Testa att byta ut vanorna. Kanske finns det andra, bättre vanor som har samma funktion. Två vanor som jag hanterar mitt ännu existerande (men inte lika befintliga) kontrollbehov med är träning och sparande.  Dessa vanor gör inte att jag hamnar hos kronofogden, riskerar att ta överdos eller göra något dumt och framför allt gör inte dessa vanor att jag riskerar att förstöra min framtid. Många dåliga vanor tenderar till att skapa onda cirklar. Det gör inte sparande.

Jag får ännu idag, utan att kalla mig beroende, samma kick av sparande som jag kan få när jag har en riktigt grym kväll på krogen efter några drinkar. Eller när man tränat riktigt bra och kunnat höja vikterna ordentligt. Kicken. Alla får vi kickar av olika saker, vissa av oss har ett större behov av kickarna. Men det man ska ha klart för sig tror jag är att olika beroendeformer har samma effekt - en känsla av kontroll och bekräftelse. Den som är shoppingberoende söker förmodligen samma sak som den som är spelberoende eller som den som är sparberoende. Det är även samma ämnen som utsöndras i kroppen av dessa olika kickar. Därför tror jag det är möjligt att ersätta sina källor till kickar med nya, bättre fungerande, källor.

Ordningsamma och långsiktiga handlingar måste inte vara tråkiga och göra livet grått– även om samhällets normer ibland framställer det som så. 

Lite inspoqoutes:

 
 

Vad tror ni om mina tankar? Har ni upplevt kickar av ert sparande? Berätta gärna!

 

#1 - - Emelie:

Riktigt bra inlägg. Jag känner igen mig till vissdel. Men har aldrig varit i beroende träsket. Men har alltid varit sparsam utav mig och får kickar utav det. Lägger alltid upp sparsmål lika väl långsiktiga som till nästa årsresa. Gillar att dela upp utgifterna/kostnaderna :) Har alltid varit grym på att använda kuponger mm en gång sa en kompis till mig att jag skulle platsa att vara med i det amerikanska tvserien "Cupong Queens", tog det först som en pik men sen vände jag på det och blev glad. Varför betala mer än vad jag behöver, det är ju bara dumt.

Svar: Tack snälla <3 Kul att du delade med dig! Låter som att du har en sund relation till sparandet. Och kuponger är ju supersmart! Har alltid velat vara grym på att använda kuponger, framför allt sedan jag såg en kvinna i superspararna som sparade mängder med pengar genom just kuponger. Har bara aldrig fattat riktigt hur man hittar dom? Har du något tips? :)
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Sara:


Jag fick faktiskt lite känslan idag då jag på lunchen nätshoppade. Det var lite comfort shopping pga väldigt mycket stress på jobbet. Jag har som mål att ha x antal kr på sparkontot vid nyår så lite smått sparberoende just nu. I mitt fall fick jag tänka till. Varför är jag stressad, jo pga övertid ock då tjänar jag ju faktiskt mer än vanligt. Alltså kan jag med gott samvete unna mig en beställning på kicks.
Känslan av "nej vad jag slösar" kommer över mig ibland. Ändå har jag en sparkvot på månad på 25-30%
Lite sparberoende light har jag nog!

Till Emelie som skrev förra kommentaren tycker jag det tyder på intelligens att man använder rabattkoder och kuponger 😊

Svar: Hej! Tack för att du delade med dig! :D, Tyckte du var väl värd beställningen haha! Ibland måste man unna sig, framför allt när man jobbat extra. Men visst är det lätt att bli lite beroende av sparande när man väl kommit igång att spara regelbundet och sett hur kontot växer?
skrivkraften.blogg.se

#3 - - Emelie:

Det är mer att jag väntar in tills varan kommer på rabatt eller att man får en värdecheck hem skickad (mailen). Sedan kollar jag alltid igenom veckans reklamblad från min matbutiker i närheten och planerar inköpen därefter. Gillar att bunkra förbrukningsvaror. Sambon blir galen ibland, men samtidigt nöjd med det.
Sen är jag en utav dem som går igenom kvittot efter köpen, ofta att matbutikerna missar att lägga in en vara med rabatt i systemet så betalar man full pris ändå. Så blir några kronor där på sparande.

Svar: Ja det är ju jättesmart! Tack för dina tips, ska också försöka bli Queen på kuponger ;)
skrivkraften.blogg.se

#4 - - O.:

Jag förstår vad du menar. Har dock aldrig riktigt haft ett beroende eller brytt mig så hårt om det förut men har absolut fått kickar av sparandet. När vi sparade förut var det enbart vid varje 100.000 som man fick en liten "rush" annars tänkte vi inte på det. Nu när vi verkligen försöker få till en bra spargrund och har ett större mål får jag kickar varje gång jag gör ett klipp! Kan gälla rea varor i matbutiken eller kuponger eller om varor som tapeter eller liknande är nedsatt då vi renoverar.

#5 - - Fru B.:

Jag har alltid haft ett stort kontrollbehov. Lite för stort... orkar inte gå in på det nu 😄

Håller med dig om att en del beroenden är skadliga för hälsan och andra inte. Men å andra sidan så skulle sparandet kunna resultera i ex sämre hälsa både psykiskt och fysiskt om man drar det för långt. Skulle kunna skriva mer men klockan är ju bara 7 och det här var ett väldigt djupt inlägg av dig 😥


Har provat ändra lite i inställningarna för kommentarer på min nya blogg nu men vet inte om det funkar... Fick du nån avisering på mitt svar?

// Fru B. ♡

Svar: Haha! Jaa men kanske ofta är så om man är sparsam att man har ett visst mått av kontrollbehov iallafall?
Jag tror absolut sparberoende kan vara skadligt, det har det även varit för mig, bara inte i lika hög grad som mycket annat kunde varit. Men jag kanske inte upplevt de värsta formerna av sparberoende iof, det är möljligt att jag glorifierade det lite för mycket haha!

tack för att du delade dina tankar <3

Jag fick ingen avisering nu men ska se om det blir annorlunda nästa gång jag kommenterar! :)
skrivkraften.blogg.se

#6 - - Hon som spar:

Nu är det min tur att säga: kul med ett så personligt inlägg!! Verkligen! Jag tror att alla är vi beroende av någonting, så är det helt enkelt, men det är viktigt att välja av VAD man är beroende av. Mitt shoppingberoende har faktiskt rätt så drastiskt ersatts med ett sparberoende och det är tusen gånger bättre! Det ger mig mer pengar på kontot, en säkrare framtid och dessutom mer tid i min vardag! Innan kunde jag spendera timmar var dag för att leta kläder på nätet. Idag spenderar jag på sin höjd 30 minuter om dagen på min ekonomi och med resten av tiden har jag kunnat börja saker som jag tidigare inte ansåg mig ha tid till. T.e.x som att läsa en bok, rensa ut saker osv. MEN som allt beroende så kan säkert även ett sparberoende vara skadligt. Jag försöker hitta en balans där jag fortfarande gör saker som är viktiga för mig. Det är lätt att snåla in på sig själv och att sen spendera pengar på andra när det "förväntas".

Tack för ett bra inlägg!!

Svar: Tack, vad kul att du gillade inlägget <3 Kul att du bytt ut ditt shoppingberoende till sparberoende, verkligen beundransvärt, bara man håller det i styr som sagt! Tack för att du delade med dig av din coola förändring! :)
skrivkraften.blogg.se

Upp