Extrajobb och OB-tillägg

Jag har blivit som en jobbcoach för några av mina vänner! Så nu måste ju även vi snacka extrajobb här på bloggen tycker jag. Det är så viktigt att göra det bästa av sin jobbsituation, även när man pluggar. Innan jag började jobba i butik hade jag inte koll på OB-tillägg och vilken skillnad det faktiskt gör. Har ni koll?
 
Alla som jobbar i butik har handelsavtal. Jobbar man med handelsavtal så har man dubbelt betalt på lördagar efter kl 12 på dagen, och dubbelt betalt hela söndagen. På vardagar så har man 50% mer betalt efter kl 18.00, och 70% mer betalt efter kl 20.00.
 
Mycket helgpass + handelsavtal = klirr i sparkontot. Vilket är precis vad jag skaffat mig! Jag har ju ett nytt jobb nu i matbutik. I november jobbar jag två hela helger och ytterligare en söndag. Alltså fem helgdagar x 8 timmar. För de 40 timmar jag jobbar är jag betalt för 80 timmar. Med min timlön på 125 kr + så tjänar jag då 10 000 kr innan skatt. HUR BRA??
 
Förutom helgdagarna brukar jag lägga till några kvällspass. Rekommenderar verkligen er som pluggar och behöver lägga mycket tid på plugget att jobba med handelsavtal. Man behöver lägga mindre tid på jobb utan att få mindre betalt.
 
Vill även slå ett slag för provisionsbaserade jobb! Och ett jobb med dåligt rykte - telefonförsäljare. Det var mitt första jobb och förblev mitt jobb i flera år. Gillar man sälj så är det inget tråkigt jobb, tvärt om! Du själv bestämmer din lön och för mig låg lönen på mellan 170-250 kr i timmen, i perioder ännu mer. När det var som bäst jobbade jag 12 timmar i veckan och fick ut runt 11 000 - 12 000 kr efter skatt.
 
Summan av detta är att jag rekommenderar er extrajobbare att inte bli kvar inom exempelvis hotell-resturangavtal om ni inte brinner för branschen. Vill ni tjäna några extra slantar så gör ni det bättre med handelsavtal. Håll dig informerad om skillnader mellan olika jobb och våga testa på nya saker! Släng ihop en bunt cv och gå runt till några butiker och säg hej!
 
 En peppande bild på det! Vad passar bättre mitt i veckan, mitt i terminen, mitt i höstrusket?
 
Har ni några tips på hur man som bäst tjänar extrapengar? Vad jobbar ni med?
 
 
Guiden - så blir du sparsam | |
#1 - - Sara:

Hej!
Bra inlägg!

Extrajobb som student haha är en rolig period i mitt liv.
1) Kassan på matbutik. Fantastiskt kul och inte så slitigt som man tror. Man styrketränar på jobbet, snackar skit med kunder och lär sig stresshantering. Visst får du ta skit från kunderna men det kommer ju en ny och då släpper du den förre
2) Svara på enkäter på nätet. Enklare nu då man har billigare internet. Jag satt med modem som tickade pengar, så cyklade upp till gratis internet på skolan. Haha jag låter stenålder men vi pratar 2003.
3) Provsmakare: Det finns företag, forskning om mat. Ät, säg vad du tycker, gå hem mätt + betalt. Helt vitt och du samlar pensionspengar när du äter.
4) Mystery shopper: få betalt för att shoppa! WOW! :) Kräver ibland att man har lite pengar själv och lägga ut. Sedan ska man ofta returnera varan (samma dag) och då får du ju pengarna igen.
5)Tigg rabatter så klart! Inte ett "jobb" men snacka. "Du vet jag är student nu, du kan inte bla bla bla" Många av dessa rabatter har jag fortfarande då folk säger "äh du är inte student längre men du har handlat här i många år"
Snacka och var fräck! i värsta fall får du betala fullpris

Svar: Men åh vad många roliga idéer!! Vill prova allt hahah! Tack för att du delade med dig :)
skrivkraften.blogg.se

#2 - - Frida G Svensson:

åh du är SÅ grym!

Svar: Åh tack fina!! Blir SÅ glad <3
skrivkraften.blogg.se

Upp